Den norske bilparken teller over 2,8 millioner personbiler, en halv million varebiler og nærmere 100.000 busser og lastebiler. Men i dag er det bare bussene som må være utstyrt med alkolås.
– Alle motorkjøretøy, både privatbiler og yrkeskjøretøy, bør ha alkolås som en del av standardutrustningen, sier rådgiver Geir Kvam i Samfunnspolitisk avdeling i Fellesforbundet, som fusjonerte med Norsk Transportarbeiderforbund i 2019, til Dagsavisen.
Ved obligatorisk alkolås i alle biler, slipper man å gjøre vurderinger om promillekjøringen skjedde ved «et uhell» eller var en overlagt handling.
Det var fra 2019 at alkolås ble obligatorisk i alle busser og minibusser. Under corona har det vært gjort midlertidig unntak for bruk av alkolåsen på grunn av smittefaren, ifølge Yrkestrafikkforbundet.
Ifølge organisasjonen MA - rusfri trafikk, ble 752 personer anmeldt for ruspåvirket kjøring i februar i år. Det er en reduksjon på 9 prosent sammenlignet med februar i fjor. Samtidig er det snakk om 27 anmeldte ruskjørere i snitt per dag i februar.
Også i EU jobbes det for å bremse promillekjøringen. I 2020 skrev Dinside om hvordan de både ser på bruken av alkolås og en promillegrense på null.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger