Bil er dyrt i Norge. For mange har en elbil blitt måten å kutte i bil-regnskapet på. Den er avgiftsfri.
Nå er det fem-seks år siden elbil-boomen i Norge startet. Da var Nissan Leaf godt etablert og Renault Zoe og VW e-UP rullet inn på norske veier.
Mange bytter nå inn sin første elbil og kjøper en ny. Det betyr at det begynner å bli mange brukte til salgs. Kjøper du brukt, betyr det et enda rimeligere bilhold, fordi du slipper det store verditapet som vanligvis kommer de to-tre første årene.
For deg som pendler blir lave bompenger og rimelig strøm (i hvert fall utenom de verste kuldeperiodene), en ekstra bonus.
Mange brukte elbiler
Opplysningsrådet for veitrafikken, som utarbeider kalkyler på hva det koster å eie forskjellige biltyper, beregner at du sparer 25.000 kroner i året på å kjøre elektrisk, sammenliknet med en bensin- eller dieselbil. Flere familier vi har snakket med forteller at de sparer enda mer.
Et raskt søk på Finn.no viser at det finnes over 800 brukte elbiler til under 75 000 kroner som er til salgs nå. Vil du bruke 100 000 kroner på en brukt elbil, finnes det rundt 1 300 å velge mellom. De mest vanlige er de som har vært lengst på markedet: Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Renault Zoe, VW e-Up og Ford Focus Electric.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger