Mange importører og forhandlere sliter med lange leveringstider på nye elbiler. På enkelte modeller må du vente i godt over et år på å få den nye bilen. Det har ført til at etterspørselen etter brukte elbiler har skutt i været og at det nå er langt færre til salgs enn på lenge.
Det betyr igjen at prisene øker, samtidig som det er blitt lønnsomt for frittstående bilhandlere å importere brukte eller «nesten nye» elbiler fra andre land i Europa. Begge deler gjør at du kan gå på en skikkelig smell dersom du ikke sjekker disse tingene nøye før du skriver under kontrakten.
Av de litt over 5000 brukte elbilene som er til salgs på Finn.no i dag, er det bare 1660 som er hos merkeforhandlere. Resten finner du hos «andre bilutsalg» eller hos private.
I utgangspunktet bør ikke dette være noe problem, men det er i hvert fall en ekstra grunn til å sjekke litt ekstra de tingene som kan bli ei dyr felle å gå i. Her er våre fem beste sjekke-triks.
1. Garanti-fella
At norske importører sliter med å skaffe nok nye biler, gjør at det er et marked for bruktimport fra andre land. Her kan du gå på en skikkelig garanti-smell.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger