Bruktbil-sjekk

Fem elbil-feller

Markedet for brukte elbiler er brennhett om dagen. Det er fem ting må du må sjekke for ikke å bli lurt.

FEM SJEKKE-TRIKS: Elbilene er mindre kompliserte enn bensin- eller dieselbiler. Likevel er det noen ting du må sjekke før du kjøper for å unngå en skikkelig smell i etterkant. Foto: Rune Korsvoll
FEM SJEKKE-TRIKS: Elbilene er mindre kompliserte enn bensin- eller dieselbiler. Likevel er det noen ting du må sjekke før du kjøper for å unngå en skikkelig smell i etterkant. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange importører og forhandlere sliter med lange leveringstider på nye elbiler. På enkelte modeller må du vente i godt over et år på å få den nye bilen. Det har ført til at etterspørselen etter brukte elbiler har skutt i været og at det nå er langt færre til salgs enn på lenge.

Det betyr igjen at prisene øker, samtidig som det er blitt lønnsomt for frittstående bilhandlere å importere brukte eller «nesten nye» elbiler fra andre land i Europa. Begge deler gjør at du kan gå på en skikkelig smell dersom du ikke sjekker disse tingene nøye før du skriver under kontrakten.

Av de litt over 5000 brukte elbilene som er til salgs på Finn.no i dag, er det bare 1660 som er hos merkeforhandlere. Resten finner du hos «andre bilutsalg» eller hos private.

I utgangspunktet bør ikke dette være noe problem, men det er i hvert fall en ekstra grunn til å sjekke litt ekstra de tingene som kan bli ei dyr felle å gå i. Her er våre fem beste sjekke-triks.

FOR SENT: Når kontrakten er skrevet under, er det for sent å angre. Sjekk at du betaler en riktig pris og at garantiene er som på norske biler. Foto: Colourbox
FOR SENT: Når kontrakten er skrevet under, er det for sent å angre. Sjekk at du betaler en riktig pris og at garantiene er som på norske biler. Foto: Colourbox Vis mer

1. Garanti-fella

At norske importører sliter med å skaffe nok nye biler, gjør at det er et marked for bruktimport fra andre land. Her kan du gå på en skikkelig garanti-smell.

En slik bil kan ha betydelig kortere garantier enn det som er vanlig på biler som er solgt nye i Norge. I andre europeiske land er to år en vanlig garantitid. «Norske» biler har fem eller sju år.

Det kan dessuten være at bilen som er bruktimportert ikke har det utstyret «norske» biler vanligvis har, som for eksempel vinterpakke med varmepumpe og kraftig 12-volts startbatteri, varme i setene og så videre.

2. Sjekk prisen

Prisene på mange brukte elbiler har gått til himmels de siste ukene. Forklaringen er selvfølgelig at det er lang leveringstid på nye. I enkelte tilfeller koster en ett år gammel bruktbil mer enn en ny.

«Nesten nye» Skoda Enyaq er solgt for 75 000 kroner mer enn en ny. «Nesten nye» Kia EV6 er solgt for 50 000 kroner mer enn en tilsvarende ny. Sjekk bruktprisen på flere biller før du handler.

Kanskje er det bedre å vente ett år og få en splitter ny bil? En bileier fra Kirkenes vi snakket med gjorde akkurat det. Han oppdaget at prisen på den to år gamle Nissa Leaf-en han så på var omtrent den samme som en ny.

STORE FORHANDLERE: Store, seriøse forhandlere er som regel flinke til å gi alle opplysninger om bilene de selger. Mange av de brukte elbilene selges nå av private eller andre aktører. Foto: Rune Korsvoll
STORE FORHANDLERE: Store, seriøse forhandlere er som regel flinke til å gi alle opplysninger om bilene de selger. Mange av de brukte elbilene selges nå av private eller andre aktører. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

3. Kilometerjuks

I flere land i Europa er juks med kjørelengden til et vanlig fenomen. Med en enkel datamaskin er det relativt lett å skru tilbake kilometer-telleren.

Med mangel på nye elbiler, har bruktimporten skutt i været. Gjerne i regi av frittstående bruktbilforhandlere. Den beste måten å få bekreftet kilometerstanden, er å sjekke serviceheftet på bilen hvis det finnes.

Er det en «norsk» bil, kan du sjekke kilometerstand på bilens siste EU-kontroll på vegvesen.no. Ellers sier mønsterdybden i bilens dekk mye om kjørelengden.

4. Batteriet

En elbil har to batterier – et høyspetbatteri som sørger for framdriften og et 12-volts startbatteri slik som i en bensinbil. Elbilens store batteri ser ut til å holde bra. Nissan har undersøkt 35.000 Leaf solgt i Europa – mange av disse i Norge. Det var byttet batteri på bare tre av disse bilene som følge av dårlig kapasitet. Større merkeforhandlere og bruktbilkjeder bør ha utstyr som kan teste og dokumentere tilstanden til batteriet. Ellers ruller nå firmaet Aviloo i samarbeid med Elbilforeningen ut en test på utvalgte Viking-stasjoner som gir et sertifikat som dokumenterer batteriets helsetilstand.

5. Dekk og bremser

Teknisk sett er en elbil mindre kompliserte enn en bensin- eller dieselbil, men rustne bremser bak ser ut til å være mer utbredt enn på bensinbiler. Elbilen «bremser» og regenererer strøm når du slipper gasspedalen, og bremsepedalen brukes mindre. Det øker sjansen for rustangrep. Det koster fort koster 10 000 – 20 000 kroner å skifte skiver, klosser og kalipere.

Elbilene er tunge og ha i tillegg mye krefter som gir kraftige akselerasjoner. Derfor slites ofte dekkene på en elbil mer enn på en bensinbil. Dette sjekker du enkelt selv. Nye dekk har ofte ni-ti millimeter mønster. Minstekravet for sommerdekk er 1,6 millimeter og for vinterdekk 3 millimeter

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer