Bilutstillingen i Paris

Fem spennende norgesbiler

Det er elbiler som gjelder når bilutstillingen i Paris åpner på tirsdag. Her er de fem mest spennende for norske kjøpere.

FØRST I KØEN: Norske kunder står først i køen når danske Henrik fisker lanserer sin første elektriske bil. Foto: Fisker
FØRST I KØEN: Norske kunder står først i køen når danske Henrik fisker lanserer sin første elektriske bil. Foto: Fisker Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilutstillinger er ikke lenger hva det var. I Paris er det franske og kinesiske bilmerker som er i sentrum. Få andre produsenter stiller opp. Den tradisjonelle utstillingen i Genéve i mars, er flyttet til Qatar.

Likevel er det spennende biler som vises i Paris neste uke. For Norge er det elbiler som gjelder. Vi har plukket ut fem som helt klart er spennende for nordmenn som er på jakt etter en ny bil.

Først elektriske Jeep

JEEP AVENGER: Jeep Avenger fra Polen. Foto: Jeep
JEEP AVENGER: Jeep Avenger fra Polen. Foto: Jeep Vis mer

Nå satser også amerikanske Jeep på elektriske biler. Avenger er en kompakt SUV på 4,07 meter og blir den første rene elbilen fra Jeep. Den vil også få bensinmotorer, men i Norge er det den elektriske utgaven som gjelder.

Bilen bygges på den samme plattformen som Peugeot e-2008 og kommer både med to-og firehjulstrekk. Rekkevidden blir rundt 40 mil. Avenger skal bygges på en fabrikk i Polen og vil komme til Norge i løpet av neste år. Innen 2025 skal Jeep har tre eller fire elektriske biler for salg i Europa.

Fisker Ocean – først til Norge

FISKER OCEAN: De første utgavene blir relativt dyre, men deretter skal dette bli en folkebil. Foto: Fisker
FISKER OCEAN: De første utgavene blir relativt dyre, men deretter skal dette bli en folkebil. Foto: Fisker Vis mer

Dette er et nytt og ukjent bilmerke i Norge, men når danske Henrik Fisker lanserer elektriske Ocean, står nordmenn først i køen. Filosofien er at denne elbilen skal være for folk flest. Opprinnelig var basis-utgaven av bilen priset fra 380 000 kroner, men etter alt å dømme vil den bli noe dyrere.

De første 5000 bilene blir en lanseringsutgave med topp spesifikasjoner og mye utstyr. Den får en batteripakke som skal gi bilen en rekkevidde på 630 kilometer, to motorer på til sammen 550 hester og firhjulstrekk. Prisen for den første utgaven er 625 000 kroner i Norge. Bilen bygges på Magna-fabrikken i Graz i Østerrike.

Ny kineser med suksess?

BYD ATTO 3: Storebror Tang har allerede solgt bra i Norge. Nå kommer kompakte Atto 3, som ifølge BYD skal slå konkurrentene både på pris og rekkevidde. Foto: BYD
BYD ATTO 3: Storebror Tang har allerede solgt bra i Norge. Nå kommer kompakte Atto 3, som ifølge BYD skal slå konkurrentene både på pris og rekkevidde. Foto: BYD Vis mer

Da kinesiske BYD lanserte SUV-en Tang i Europa, var norske kunder blant de første som fikk bilen. Nå kommer den kompakte SUV-en Atto 3, som kan bli en enda større suksess for den kinesiske bilprodusenten.

Planen er å slå konkurrentene både på pris og rekkevidde. Konkurrenter er blant annet Renault Megane E-Tech og Kia Niro EV.

Prisen starter rett i underkant av 400 000 kroner. Da får du et batteri på 60 kWt, rekkevidde på 42 mil, bagasjerom på 440 liter og en motor på 204 hester som driver forhjulene. Ikke firehjulstrekk med andre ord. Den norske importøren lover kort leveringstid, med de første bilene på plass før jul.

Luksus-SUV fra Mercedes

MERCEDES EQE SUV: Mercedes har akkurat lansert sin store el-SUV EQS (bildet). Nå kommer en mindre og litt rimeligere utgave av denne bilen. Foto: Mercedes
MERCEDES EQE SUV: Mercedes har akkurat lansert sin store el-SUV EQS (bildet). Nå kommer en mindre og litt rimeligere utgave av denne bilen. Foto: Mercedes Vis mer

Den blir ikke blant de billigste, men likevel en svært spennende bil for mange norske kjøpere. SUV-utgaven av Mercedes EQE har verdenspremiere i Paris mandag kveld, men er ikke en offisiell del av bilutstillingen.

I motsetning til storebror EQS SUV, som har sju seter, får EQE SUV fem. De første utgavene blir trolig med dyre AMG-spesifikasjoner. Det betyr blant annet firehjulstrekk og styring på bakakselen som standard. Rekkevidden blir trolig rundt 60 mil.

Prisen vet vi ikke ennå, men sedanutgaven av EQE med firehjulstrekk starter på rundt 700 000 kroner. Prisen på storebror EQS SUV er nesten 1,3 millioner kroner når momsen fra 1. januar legges til.

Renaults minste elbil

LITEN OG BARSK: Renault nye, lille elbil, skal få klare trek fra gamle Renault 4. Det tar et par år før den er klar. Foto: Renault
LITEN OG BARSK: Renault nye, lille elbil, skal få klare trek fra gamle Renault 4. Det tar et par år før den er klar. Foto: Renault Vis mer

Fra før har Renault bekreftet at de kommer med en ny, kompakt elbil som får klare trekk fra gamle Renault 5. I Paris viser de konseptbilen 4ever, som er bygget på den samme plattformen, men som blir et hakk mindre.

Designmessig henter den inspirasjon fra gamle Renault 4. Foreløpig vet vi ikke så mye om bilen, bortsett fra at den blir elektrisk og er en crossover, altså en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil. Tohjulstrekk blir standard. Bilen kommer neppe i salg før om to-tre år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer