Lexus, som i praksis er Toyotas luksusbil-divisjon, har gjort det svært godt i USA, der merket har status på linje med de tradisjonsrike tyske premium-bilprodusentene.
Lexus-paletten begynner etter hvert å bli ganske stor og består for tiden av ni modeller. Blant disse finner vi både høye firehjulstrekkere (GX470, LX470, RX300), kabrioleten SC430 og stasjonvognen IS200/300 Sportcross.
Resten av modellrekken består av sedaner, hvorav IS200/300 er den minste og LS430 er den største. Mellom disse finner vi ES330, som i praksis er en luksusversjon av Toyota Camry, og den utgående GS300/430, som er en avlegger av Toyota Aristo.
Strammere design
Dagens GS, som er en typisk Audi A6/BMW 5-serie/Mercedes-Benz E-klasse-konkurrent, lever imidlertid på lånt tid. For allerede i disse dager lanseres en helt ny generasjon i de ulike europeiske markedene. I Norge er bilen på plass i månedsskiftet mai/juni.
Den nye bilen har en langt strammere og mer moderne design enn forgjengeren. Ett designtrekk har imidlertid Lexus valgt å holde liv i - de fire frontlyktene.
249 hestekrefter
I likhet med forgjengeren kommer også nye GS med to motoralternativer; en 3,0-liters sekser og en 4,3-liters V8-motor. Den norske importøren vil først og fremst satse på V6-motoren, som nå yter 249 hestekrefter, 26 hestekrefter mer enn den utgående GS300-motoren. Nye GS430 vil i likhet med den utgående kunne skilte med 283 hestekrefter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger