Da Statens vegvesen bygde ny E6 nordover fra Gardermoen mellom 2009 og 2015, ble det satt opp rekkverk og andre installasjoner langs veien av stål som var «ferdig rustet». Mange syntes at et nytt, rustent rekkverk så merkelig ut.
Forklaringen fra vegvesenet var at dette var en ny type cortenstål med en spesiell legering. Den skulle gjøre at det i reaksjon med omgivelsene dannet en beskyttende patina mot videre nedbryting av stålet, uten å tilføre andre komponenter som beskytter overflaten.
Ruster for fort
Nå viser det seg at dette stålet «i reaksjon med omgivelsene» ikke har fungert etter forutsetningene. Gjennom inspeksjoner har Statens vegvesen avdekket at rekkverket brytes ned raskere enn andre rekkverk.
Dette henger sammen med at utformingen av rekkverket gjør at det samler seg fukt og salt. Rekkverket har fungert godt andre steder i verden, men viser seg dårlig på den aktuelle strekningen på E6.
Nedsatt hastighet
Det er derfor nødvendig å montere helt nytt rekkverk i galvanisert stål på de mest utsatte partiene mellom Kolomoen og Dal. Prosjektet vil gå over flere år.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger