Ikke trafikksikkert

«Ferdigrustet» rekkverk ruster i stykker

Da dette rustne rekkverket ble satt opp langs E6 nord for Oslo, var det mange som stusset. Nå må det byttes. Det har rustet i stykker.

MÅ BYTTES: Rekkverket som ble satt opp langs E6 nord for Oslo for få år siden, har ikke tålt norsk klima og norske trafikkforhold. Det har rustet i stykker og må byttes. Foto: Rune Korsvoll
MÅ BYTTES: Rekkverket som ble satt opp langs E6 nord for Oslo for få år siden, har ikke tålt norsk klima og norske trafikkforhold. Det har rustet i stykker og må byttes. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da Statens vegvesen bygde ny E6 nordover fra Gardermoen mellom 2009 og 2015, ble det satt opp rekkverk og andre installasjoner langs veien av stål som var «ferdig rustet». Mange syntes at et nytt, rustent rekkverk så merkelig ut.

Forklaringen fra vegvesenet var at dette var en ny type cortenstål med en spesiell legering. Den skulle gjøre at det i reaksjon med omgivelsene dannet en beskyttende patina mot videre nedbryting av stålet, uten å tilføre andre komponenter som beskytter overflaten.

Ruster for fort

Nå viser det seg at dette stålet «i reaksjon med omgivelsene» ikke har fungert etter forutsetningene. Gjennom inspeksjoner har Statens vegvesen avdekket at rekkverket brytes ned raskere enn andre rekkverk.

Dette henger sammen med at utformingen av rekkverket gjør at det samler seg fukt og salt. Rekkverket har fungert godt andre steder i verden, men viser seg dårlig på den aktuelle strekningen på E6.

Nedsatt hastighet

Det er derfor nødvendig å montere helt nytt rekkverk i galvanisert stål på de mest utsatte partiene mellom Kolomoen og Dal. Prosjektet vil gå over flere år.

TAR FLERE ÅR: Prosjektet med å bytte ut rekkverket, som i utgangspunktet v ar ferdig rustet da det ble satt opp, vil pågå over flere år, opplyser Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
TAR FLERE ÅR: Prosjektet med å bytte ut rekkverket, som i utgangspunktet v ar ferdig rustet da det ble satt opp, vil pågå over flere år, opplyser Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Det blir nedsatt hastighet og noe redusert framkommelighet der arbeidene pågår. Statens vegvesen skal bruke 22 millioner kroner bare i år på utskiftning av dette rekkverket.

Seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen sier at det ikke er aktuelt å skifte ut rekkverket på hele strekningen. At cortenstålet er rustent på overflaten, betyr nødvendigvis ikke at det er rustent inni, ifølge Eiterfjord:

Må byttes ut

– Det er selvfølgelig beklagelig at vi er nødt til å skifte ut et forholdsvis nytt rekkverk. Statens vegvesen er imidlertid opptatt av å ta i bruk ny teknologi og tester stadig ut nye materialer og nytt utstyr som er bedre og mer framtidsrettet. I dette tilfellet har inspeksjonene avdekket at utstyret ikke oppfyller kravene til sikkerhet. Da tar vi konsekvensen av det og velger andre løsninger, sier Eiterjord i en pressemelding.

Også midtdeler

I tillegg til å skifte ut rekkverket som har rustet for fort, skal Statens vegvesen bytte ut porter i midtdeleren på deler av strekningen i år.

Portene gjør det mulig å åpne midtdeleren for å slippe trafikk gjennom i en nødsituasjon. Også her er det de valgte materialene som skaper utfordringer. De nye portene blir montert i standard galvanisert utførelse.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer