Bedre batterier

Ferrari bygger elbil

I alle år har sjelen i Ferrari vært store, råsterke bensinmotorer. Nå bekrefter den italienske superbil-produsenten at også en elbil er på gang.

DEN RÅESTE: Dersom Ferraris elbil skal bli den råeste på veien, slik tidligere Ferrari-sjef Marchionne sa, må den også slå Teslas nye Roadster som snart er klar. Det betyr ytelser som 2,1 sekunder fra 0-100 km/t, toppfart over 400 km/t og rekkevidde 1000 kilometer. Foto: Ferrari
DEN RÅESTE: Dersom Ferraris elbil skal bli den råeste på veien, slik tidligere Ferrari-sjef Marchionne sa, må den også slå Teslas nye Roadster som snart er klar. Det betyr ytelser som 2,1 sekunder fra 0-100 km/t, toppfart over 400 km/t og rekkevidde 1000 kilometer. Foto: Ferrari Vis mer
Publisert

Tidligere i år rullet Ferraris første serieproduserte elektrifiserte bil ut på veien. Det er den ladbare hybriden SP 90 Stradale. Den har en V8 motor på 769 hester under panseret og i tillegg tre elektriske motorer på 217 hester som får strøm fra et lite batteri. Det holder til maksimalt 25 kilometer på strøm. Du kan kjøre 0-100 km/t på 2,5 sekunder, men noen ordentlig elbil er det langt i fra.

Men en elbil kommer. I 2018 erklærte daværende Ferrari-sjef Sergio Marchionne at en elektrisk bil er på vei:

Neppe før om fire år

– Ferrari skal bygge en batteri-drevet superbil som skal utfordre Tesla i den aller øverste delen av elbil-markedet. Hvis det først skal bygges en elektrisk superbil, så skal Ferrari være først på veien, sa Marchionne uten å angi noe tidspunkt for når bilen skal være ferdig.

FØRSTE LADBARE HYBRID: Ferrari har allerede bygget sin første ladbare hybrid. Navnet er SP 90 Stradale, og som alle andre biler fra den italienske fabrikken, er den allerede en suksess. Foto: Ferrari
FØRSTE LADBARE HYBRID: Ferrari har allerede bygget sin første ladbare hybrid. Navnet er SP 90 Stradale, og som alle andre biler fra den italienske fabrikken, er den allerede en suksess. Foto: Ferrari Vis mer

De fleste hadde regnet med at den ville være klar for veien om ett eller to år. Nå ser det ut til å drøye litt lenger. Nylig fortalte den nye Ferrari-sjefen, Louis Camilleri, journalister som besøkte fabrikken i Maranello i Italia, at bilen neppe kommer på veien før 2025. Han skylder på at batteri-teknologien ikke er godt nok utviklet.

Tjener 10 milliarder

- Vi jobber selvfølgelig med å utvikle en ren elektrisk bil, men foreløpig må vi klare oss med hybrid-utgaver. Det er nødvendig å utvikle batteriteknologien, slik at både ytelser, rekkevidde og ladehastighet blir bedre. Ferrari vil ikke ha si første elbil klar før tidligst i 2025, sa Camilleri ifølge Automotive News.

BEDRE BATTERIER: Vi trenger å utvikle batteriene slik at de kan lagre mer energi og lades raskere. Det er forklaringen til Ferrari-sjefen på at fabrikken venter noen år til før elbilen settes på veien. Foto: Ferrari
BEDRE BATTERIER: Vi trenger å utvikle batteriene slik at de kan lagre mer energi og lades raskere. Det er forklaringen til Ferrari-sjefen på at fabrikken venter noen år til før elbilen settes på veien. Foto: Ferrari Vis mer

Og noe stor grunn til stress for å få på plass en elektrisk bil har han nok ikke. 2020 ble et rekordår for den italienske fabrikken, som leverer alle sine biler med store og råsterke bensinmotorer.

Året i år ser ikke ut til å bli mye dårligere. I mars hevet Ferrari-sjefen estimatet for hvor mye fabrikken kommer til å tjene til 1,27 milliarder euro, eller rundt 10,3 milliarder kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer