Ferrari med rå 360-versjon

Ferrari tar vare på sine aller mest sportslige kunder og varter opp med en særdeles hvass 360-versjon.

Publisert
Sist oppdatert

Den friske 360-varianten har fått navnet Challenge Stradale og skal være et alternativ for dem som synes at Ferrari har blitt litt for opptatt av komfort og luksusutstyr. Bilen kommer i to versjoner, en ekstrem-versjon med racing-seter og skyvevinduer og en litt mindre ekstrem versjon med skinnseter og ordinære sideruter.

Aluminium, karbon og titan

Begge har mistet mye vekt sammenlignet med sitt opphav - Ferrari hevder selv at den mest ekstreme versjonen veier 110 kilo mindre enn en ordinær 360. Det betyr at vekten er kommet helt ned i 1.180 kilo. Vektreduksjonen er først og fremst kommet i stand ved utstrakt brukt av aluminium, men også karbon og titan. Blant annet er både hjulbolter og spiralfjærer produsert i sistnevnte materiale.

4,1 sekunder

Den 3,6 liter store V8-motoren er også noe modifisert og effekten har økt fra 400 til 425 hestekrefter, noe som betyr at kraftkilden er den mest effektsterke ikke-turboladede V8-motoren Ferrari noen gang har bygd. Sammen med vektreduksjonen har effektøkningen sørget for at Challenge Stradale klarer øvelsen 0 til 100 på 4,1 sekunder, 0,4 sekunder raskere enn stamfar 360.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer