Den ladbare versjonen av BMW 3-serie er litt av en gavepakke. Du får 292 hester og lavt forbruk for 456 100 kroner. Det er den billigste 3-serien du får.
Men den har to haker. Bagasjerommet har krympet fra 480 til 375 liter og den her bare bakhjulsdrift … foreløpig.

For den blir trolig tilgjengelig både med firehjulsdriftsystemet xDrive og som stasjonsvogn. Da blir det vanskelig å selge noen annen modell av 3-serien.

330i oppfyller alle punktene på ønskelista
330e føles mer pigg og mer morsom enn den langt dyrere og 34 hester svakere 330i xDrive.
Samtidig er den 30.000 kroner billigere og drøyt 100 hester sprekere enn 320i xDrive.

Visste du forresten at xDrive er blitt så viktig for nordmenn at 3-serie kun er tilgjengelig med firehjulsdrift og automatgir i Norge, med foreløpig unntak av 330e?
Kompakt og luksuriøs
3-serien er blitt større med åra. For første gang kan man kalle den romslig også i baksetet. Størrelsesmessig kan den sammenlignes med 5-serie fra 1988-1996.

TEST: Dette er den beste BMW-en
Men fortsatt er det stor forskjell i kjørefølelse fra storebror 5-serie. Der 3-serien fortsatt føles snerten, kompakt og lettkjørt, oppfattes 5-serien langt mer romslig og komfortorientert.
Det er ingen tvil om at man kjører premium. Riktignok har denne bilen drøyt 200.000 kroner i ekstrautsyr, blant annet skinnpakke til 20.000,- og omfattende sporstlig utstyrspakke.
eDrive First Edition-pakka, som inneholder rattvarme, laserlys med fjernlysassistent, «Live Cockpit» proff og trådløs lading av mobilen, koster hele 84.600 kroner alene.

Mange vil ha visning på frontruta også. Den er større enn noen gang, men koster også 24.500. Og sånn kan du holde på.
Heldigitalt
Stolene er manuelt justerbare, men BMW sikrer at alle kropper sitter som ønsket takket være uttrekk, tilt i front, jekk, stramming av sidevanger og generøs justering av rattet. Deilig.

Førermiljøet er heldigitalt og kan betjenes med engelsk tale (det er for dårlig), håndbevegelse eller berøringsskjerm.
Og heldigvis har BMW, som en av svært få, beholdt hjulet og knappene på midtkonsollen. Når man har blitt kjent med det nye menysystemet, er det helt nydelig i bruk.

For ikke å snakke om forhåndsprogrammerte knapper, der du kan legge inn en rekke funksjoner, alt fra radiokanaler til favorittreisemålene dine.
Det er ikke et knirk i interiøret, og slår du av Harman/Kardon- surroundanlegget (med imponerende lydbilde), suser man avgårde i en av de mest støysvake bilene på markedet i dag.

Batteripakka ligger under baksetene og bensintanken stjeler noe av bagasjeromsplassen i forkant. Det er et ok rom under gulvet halvveis og bakover, og gulvet kan senkes slik at du får noe ekstra plass, men da får man skrått gulv.
Klarer ikke det den lover
Rekkevidden har økt med over 50 prosent og BMW oppgir rekkevidden til 66 km på ren strøm. Det klarer ikke vi, men det kommer vi tilbake til.
Effekten har også gått opp fra forrige generasjon. Med ExtraBoost, som er standard, øker effekten fra 252 til 292 hk. Viktigere er det at CO2-utslippene har gått ned mer enn 15 prosent.
Alt dette høres flott ut på papiret. Da vi testet bilen på vår testrute, ferdig oppvarmet og toppladet med 1 varmegrad ute i kjøreprogram Electric individual, som optimerer den egne elektriske kretsen for klimaanlegget, viste displayet 29 km, men det er basert på tidligere testsjåførs aggressive kjørestil.
Vi klarte nøyaktig 42 km på ren strøm med et gjennomsnittlig strømforbruk på 2,04 kWt/mil. Ifølge kjørecomputeren foregikk 98,6 kilometer av den 20 mil lange turen på strøm og bensinpumpa viste 10,64 liter etter endt tur.
Det gir et gjennomsnittsforbruk på 0,52. Tall som ikke er helt ukjent for de som kjører dieselbil. En øvelse med «tomt batteri» var gjennomsnittsforbruket 0,57 liter på mila. Det er bra for en drivverkspakke med så stort potensiale.

Kan kjøres helelektrisk
En toliters bensinmotor med turbo på 184 hk og 300 Nm samarbeider med en elmotor på 88 hester som sitter foran girkassen med 8 trinn. Bilen drar som sagt bare med bakhjulene.
Det er egentlig litt for mange kjøreprogrammer å forholde seg til. Innenfor sportsprogrammet har man standard, moroprogrammet EcoBoost og individuelt program.
Med ExtraBoost og manuell styring av girkassa, har du en aldri så liten racer. I kombinasjon med de myke vinderdekkene, blir du sladdekonge på all slags føre.

Det kan nok bli for mye av det gode nå som mange har blitt vant til firehjulstrekk, men veldig gøyalt fordi 3-serien er så utrolig lettkjørt.
Den firesylindrede motoren har en rå gange som godt kunne vært mer sexy. I dette programmet gir begge motorene maks effekt og man får en kjapp og villig drivlinje med direkte girskifter med et kledelig napp når man girer.
Effektleveransen er rimelig lineær dersom den dras gjennom turtallsregisteret, men turtelleren (ja, den blå effektmåleren erstattes av en rød turteller når du velger sportsinnstillingen), havner rett på 5.000 omdreininger dersom du gir full gass. Rødmarkeringen er på 6.500.

I den andre enden har man ren elektrisk drift. Du kan selv krysse av for at den kjører på ren strøm til batteriet er tomt hver gang.
Da kjører du med null utslipp dersom hverdagen består av småturer. Bilen er utstyrt med egen krets i varmeapparatet, slik at motoren ikke starter, med mindre det er skikkelig kalt.

TEST: BMW X5 xDrive 45e. Mye power og lang rekkevidde
Svak elmotor
Mange vil kjøre med elmotoren hele tiden. Elmotoren på 113 hk føles sterk fra 0-50 og spinner faktisk litt løs med vinterhjula fra stillestående. Videre opp til elektrisk toppfart på 140 km/t føles den litt klein og når ikke 100 km/t før det har gått 15 sekunder.
Skal du på lengre turer enn fire mil, lønner det seg å bruke hybridmodus og samtidig angi reiseruta i navigasjonen.
Da beregner bilen selv hvor det lønner seg å bruke el og bensin. Systemet fungerer utmerket og vi når destinasjonene vi plotter inn med 0 kilometer igjen på batteriet.

Det vil si, med mindre vi velger Battery Control. Da kan du selv velge hvor mye kapasitet du ønsker å beholde i batteriet, fra 30-90 %
Testresultat
BMW 330e
Skikkelig BMW DNA, kjøreglad, sporty, kvikk, potensielt gjerrig, komfortabel og luksuriøs.
Lite bagasjerom, mangler firehjulsdrift og stasjonsvogn.
Dette er en funksjon som kan få større betydning i fremtiden, dersom det innføres utslippsfrie soner, der du må kjøre elektrisk. BMW kan nå oppdateres live og Geofence-teknologien er en av funksjonene er en av funksjonene som kan dukke opp.
Bra kjøp
BMW 330e
Vi klarte ikke å nå maksimal rekkevidde på denne testen, men vi klarte bedre rekkevidde under lanseringen i 30 plussgrader. Allikevel byr 330e på så lang rekkevidde at de fleste vil kunne få svært hyggelig forbruk. Når man i tillegg får mye effekt til en lav pris, er dette et bra kjøp, som blir enda bedre når stasjonsvogna kommer.
Motor: | R4 Bensin Turbo |
Slagvolum: | 1998 ccm |
Effekt - o/min : | 184 hk / 5000 |
Dreiemoment - o/min: | 300 Nm / 1350 |
Elmotor : | 113 hk /265 |
Batteri: | 12,0 kWt Brutto /10,8 Netto |
Systemeffekt | 292 Hk / 420 Nm |
Drivlinje: | 8-trinns automat. Bakhjulsdrift |
0-100 km/t: | 5,9 sek |
Toppfart: | 230 km/t 140 km/t elektrisk |
Forbruk: | 0,19 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 43 g/km |
Tankvolum: | 40 liter |
L/B/H: | 471/183/144 cm |
Akselavstand: | 285 cm |
Dekkdimensjon: | 225/45R18 |
Bagasjerom: | 375 liter |
Egenvekt: | 1740 liter |
Hengervekt: | 750 kg |
Pris fra kr.: | 457.400 |
Pris Testbil kr: | 667.500 |