Fiat Coupe Turbo (1995)

Denne italofile sjeldenheten har blitt oversett av mange fartsglade bilentusiaster. Kanskje det er på tide å få øynene opp?

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Fiat Coupé Turbo vakte oppsikt med sine spesielle skulpturerte sidepaneler da den debuterte i 1993. Den unike formen var designet av en ung mann ved navn Chris Bangle, som jo senere ble sjefsdesigner hos BMW. Under panseret befant det seg en 2-liters motor med 16 ventiler, som hadde sitt opphav fra den legendariske Lancia Delta Integrale. Uten turbo var effekten 139 hk, og med turbo var den økt til 190 hk. Senere kom andre motoralternativ, blant annet en femsylindret 2-liters 20V turbomotor på 220 hk. Den var god for hele 250 km/t, og er således noe av det råeste innen forhjulstrekkere som noensinne er laget.

Produksjonen stoppet i 2002 etter at 72 762 biler hadde blitt bygd. I ettertid er ikke bilen blitt stående som noen milepæl, og Fiat har heller ikke den samme kultstatusen som Alfa Romeo. Det medfører at enhver brukt Fiat er mye bil for pengene. De fleste Fiat Coupé du finner på norske nettsider puster uten turbo, og selv om disse utgavene er småspreke, så er det turboen som virkelig sparker fra.

Eksemplaret vi kjører virker tight og ordentlig. Her er det ingen klapring, risting eller vibrering noe sted. Bilen er stivt satt opp, og understellet biter godt fra seg på svingete partier. Styringen er direkte og gir god feedback tilbake til føreren. Fiat har levert utallige biler opp gjennom årene med svært gode kjøreegenskaper, og Coupé Turbo er en av dem. Turboen kommer med litt turtall, og har en ganske lineær effektkurve, slik at man ikke får fullstendig sjokk når den setter inn for fullt. Girkassen er det heller ingenting å utsette på, dette er en finfin kjøremaskin! Toppfarten er 225 km/t og 0-100 km/t går unna på 7,5 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer