Fiat Punto får ansiktsløfting

Siden Punto ble introdusert i 1993, har Fiat produsert hele fem millioner eksemplarer. I Norge går imidlertid Punto-salget tregt.

Publisert
Sist oppdatert

Første generasjon Punto fikk en god mottakelse både blant småbilkunder og motorjournalister. I 1995 ble den italienske småbilen utnevnt til Årets bil, noe som helt sikkert bidro til at Fiat klarte å selge en halv million Puntoer årlig.

Andre generasjon Punto ble lansert i 1999 og har solgt like godt som sin forgjenger. I Norge hadde Punto sitt toppår i 2001, da 508 biler fant sin kjøper. I fjor gikk salget tregere - og kun 250 Puntoer ble registrert. Sammenligner vi med småbiler som Toyota Yaris, Opel Corsa og Volkswagen Polo, har altså Punto oppnådd relativt beskjedne markedsandeler her i landet.

Omfattende endringer

Andre generasjon Punto har vært på markedet i fire år og dermed var det ingen overraskelse at Fiats hovedkvarter i Torino nå kan melde at bilen får en ansiktsløfting. De aller fleste bilmodeller får en slik ansiktsløfting midt i livet, men ikke alle er like omfattende som den Punto har gått gjennom.

Endringene er nemlig så omfattende at bilen etter vårt syn har mistet sin særegne identitet. Dagens Punto kjennetegnes ved særdeles lave frontlykter, fravær av en tradisjonell grill og et rent panser. Alle disse kjennetegnene er nå forsvunnet. De lave frontlyktene er erstattet av langt mer dominerende utgaver og en grill har fått plass mellom dem. I tillegg har to små, men synlig profiler bitt seg fast i panseret. Fiat har videre delt luftinntaket i tre og laget en renere støtfangerlist. Du finner bilder av både dagens og den ansiktsløftede utgaven her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer