Fiats miljøsatsning

Miljø og klima er gjennomgangstemaet fra Fiat på årets bilutstilling i Genève.

Publisert
Sist oppdatert

Fiat satser stort på små modeller med lave CO2-utslipp. Derfor er det da også slike som står i fokus når dørene til Genève-salongen åpner for publikum 6. mars. Mest ekstrem er kanskje den lille og høybygde konseptbilen Panda Aria. Den skal klare seg med 69 gram CO2 per kilometer, men dette forutsetter at bilen går på en blanding av metan og hydrogen. Men også som bensinmotor er motoriseringen interessant. Vi snakker nemlig om en 0,9-liters tosylindret og turboladet bensinmotor på opptil 105 hestekrefter.

Fiats metansatsning reflekteres for øvrig også i den terrenginspirerte Panda Climbing som kan kombinere metan- og bensindrift.

500 Aria

Et annet morsomt Aria-konsept er basert på nye 500. Den har en 1,3-liters dieselmotor med 75 hestekrefter. Når denne utstyres med en elektronisk styrt manuell girkasse og et automatisk start-stopp-system, faller CO2-utslippet til 98 gram per kilometer. I tillegg opplyser Fiat at begge Aria-konseptene er bygget med flittig bruk av resirkulerbare materialer, blant annet i interiøret. Elementer av denne teknologien vil bli introdusert i vanlige 500 i løpet av året.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer