Begge er med i Facebook-forumet Kia Soul EV Owners Group Norway, hvor eierne utveksler erfaringer med bilene sine. Navnet hennes er oppdiktet. Hun har hatt flere dårlige erfaringer med selgeren og ønsker ikke å stå fram med eget navn.
Fortalte ikke om bruktimport
- Jeg kontaktet ikke importøren Kia Norge før jeg skiftet bremsene. Jeg har hatt flere episoder der jeg er blitt avvist og orket ikke kampen. Forklaringen på at jeg ikke får dekket feilene på bilen min, er at det er kortere garanti på en del ting dersom bilen er bruktimportert, sier Kristin, som har fått beskjed om å klage til butikken som solgte henne bilen.
- Når det gjelder klage til selgeren, var det helt bortkastet. Vi har prøvd. Uten nytte. Han fortalte nemlig ikke at bilen var bruktimportert da han solgte den til oss. Hadde jeg visst det, hadde jeg ikke kjøpt den bilen, sier hun.
75.000 bruktimporterte
De siste fire årene er det brukt-importert nesten 75.000 biler til Norge. Over 32.000 av disse er elektriske, med Nissan Leaf og Kia e-Soul som de mest populære. De fleste av disse bilene selges gjennom frittstående forhandlere, som ikke forholder seg til norske garantireglene, men reglene som gjelder i det landet bilen kom fra. I Europa har mange bilmerker bare to eller tre års nybilgaranti. I Norge er fem eller sju år vanlig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger