Vinterdekk

Fire dyre dekk-tabber

Denne uken er det hektisk aktivitet for å få vinterdekk på bilen. Mange gjør det selv og da er det fire tabber (minst) du kan gjøre som koster deg dyrt.

SÅ ENKELT KAN DET GJØRES: Med en garasjejekk, en muttertrekker og en momentnøkkel, bytter du hjul selv på en halv time. Utstyret koster noen kroner, men er nesten evigvarende. Video: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Mange steder i Nord-Norge har vinteren allerede slått til for fullt. Vinterhjulene er på plass. Nå er turen kommet til Trøndelag og fylkene sørover. Her kan du sette på piggdekkene fra 1. november. Hvis ikke snøen eller isen kommer tidligere. Da er det uansett bare å kjøre på med full vinterutrustning på bilen.

Det er fortsatt mange som gjør jobben med hjulskift selv. Noen stor jobb er det ikke dersom du har litt utstyr å hjelpe deg med. En god garasjejekk, en batteridrevet muttertrekker og en momentnøkkel som hjelper deg å trekke til hjulboltene med riktig kraft, er nyttig.

Noen tabber er det imidlertid mulig å gjøre. Noen kan bli svært dyre. Her er fire av de dyreste tabbene du kan gjøre og hvordan du unngår dem.

1. Kjøpte ubrukelig dekk på nett

Stadig flere kjøper nye dekk på nettet. Det kan være billig og i de fleste tilfeller går det bra. For noen går det riktig dårlig. De kjøper fire nye dekk med lovende navn som Winter-Grip, Snowmaster eller liknende, som viser seg å være ubrukbare på norske vinterveier med snø og is.

Flere dekkforhandlere DinSide har snakket med forteller at de stadig oftere opplever at bileiere kommer innom for å legge om dekk som er tilpasset milde vintre i Mellom-Europa. På tøft vinterføre er egenskapene betydelig dårligere enn til de nordiske dekkene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.