Vinterdekk

Fire dyre dekk-tabber

Denne uken er det hektisk aktivitet for å få vinterdekk på bilen. Mange gjør det selv og da er det fire tabber (minst) du kan gjøre som koster deg dyrt.

SÅ ENKELT KAN DET GJØRES: Med en garasjejekk, en muttertrekker og en momentnøkkel, bytter du hjul selv på en halv time. Utstyret koster noen kroner, men er nesten evigvarende. Video: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Mange steder i Nord-Norge har vinteren allerede slått til for fullt. Vinterhjulene er på plass. Nå er turen kommet til Trøndelag og fylkene sørover. Her kan du sette på piggdekkene fra 1. november. Hvis ikke snøen eller isen kommer tidligere. Da er det uansett bare å kjøre på med full vinterutrustning på bilen.

Det er fortsatt mange som gjør jobben med hjulskift selv. Noen stor jobb er det ikke dersom du har litt utstyr å hjelpe deg med. En god garasjejekk, en batteridrevet muttertrekker og en momentnøkkel som hjelper deg å trekke til hjulboltene med riktig kraft, er nyttig.

Noen tabber er det imidlertid mulig å gjøre. Noen kan bli svært dyre. Her er fire av de dyreste tabbene du kan gjøre og hvordan du unngår dem.

1. Kjøpte ubrukelig dekk på nett

Stadig flere kjøper nye dekk på nettet. Det kan være billig og i de fleste tilfeller går det bra. For noen går det riktig dårlig. De kjøper fire nye dekk med lovende navn som Winter-Grip, Snowmaster eller liknende, som viser seg å være ubrukbare på norske vinterveier med snø og is.

IKKE BRUKBART: Kjøper du vinterdekk på nettet, må du være oppmerksom på at du får dekk som er laget for nordiske vinterforhold. Mellom-europeiske dekk har langt dårligere egenskaper. Foto: Mirva Kakko
IKKE BRUKBART: Kjøper du vinterdekk på nettet, må du være oppmerksom på at du får dekk som er laget for nordiske vinterforhold. Mellom-europeiske dekk har langt dårligere egenskaper. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Flere dekkforhandlere DinSide har snakket med forteller at de stadig oftere opplever at bileiere kommer innom for å legge om dekk som er tilpasset milde vintre i Mellom-Europa. På tøft vinterføre er egenskapene betydelig dårligere enn til de nordiske dekkene.

De selges heller ikke her hjemme og i enkelte situasjoner kan de være farlig dårlige. Det kan ende opp med at du må kjøpe fire nye, nordiske vinterdekk.

2. Jekket feil – kostet 300 000

Plasserer du jekken feil på en vanlig bensin- eller dieselbil, kan du i verste fall få en bulk i kanalen. Eller bilen kan skli ned fra jekken. Irriterende, men sjelden dyrt.

RIKTIG JEKK: Spesielt på elektriske biler er det svært viktig at jekken plasseres riktig, så batteriet ikke skades. Foto: Rune Korsvoll
RIKTIG JEKK: Spesielt på elektriske biler er det svært viktig at jekken plasseres riktig, så batteriet ikke skades. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Finner du ikke riktig jekkepunkt på en elektrisk bil, kan du i verste fall klemme i stykker elektriske kabler eller skade metallkassen som beskytter batteriet. Resultatet kan i ytterste konsekvens bli at det store høyspentbatteriet, som i de fleste moderne elbiler ligger i bunnen av hele bilen, må tas ut, repareres eller byttes.

Da kan det være snakk om reparasjoner for flere hundre tusen kroner.

Naf fortalte i fjor om en elbileier som hadde fått et lite hill i batteriet, trolig som følge av at jekken var plassert feil. Batteriet måtte byttes og det kostet over 300 000 kroner.

3. Mister hjulet

Petter Schøyen, som er leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området, forteller:

- Blant de bilistene vi må hjelpe ute på veien om dagen, er det noen som har mistet hjulet helt. Andre har løst hjul på grunn av at boltene er trukket til for løst. Men vi opplever også at bolter knekker som følge av at de er trukket for hardt til gjentatte ganger. Også da kan hjulet løsne.

RIKTIG MOMENT: Bruk momentnøkkel for å trekke til boltene med riktig kraft. Både for lite og for mye blir feil. Foto: Rune Korsvoll
RIKTIG MOMENT: Bruk momentnøkkel for å trekke til boltene med riktig kraft. Både for lite og for mye blir feil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Uansett blir det en dyr opplevelse, med ødelagte karosserideler, hjuloppheng, felg eller hjulbolter. En momentnøkkel, som du kjøper i en rekvisitabutikk for fire-fem hundre kroner, hjelper deg å trekke til boltene med riktig kraft. Hvor stor kraft står i bilens instruksjonsbok.

4. Utslitt etter en sesong

Dette har ikke så mye med sikkerhet å gjøre, men er likevel en dyr tabbe. Med en gang du har fått vinterhjulene på bilen, må du sjekke at lufttrykket i dekkene er riktig. Etter et halvt års lagring, kan trykket ha forandret seg.

RIKTIG LUFTTRYKK: Sjekk trykket i dekkene med en gang vinterhjulene er på bilen. Feil trykk ødelegger dekket raskt. Foto: Rune Korsvoll
RIKTIG LUFTTRYKK: Sjekk trykket i dekkene med en gang vinterhjulene er på bilen. Feil trykk ødelegger dekket raskt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dekk med for lite luft kan slites ut i løpet av kort tid. I stedet for å vare i fire-fem sesonger, er de utslitt etter en. Det betyr fort 3 000 - 4 000 kroner rett ut av vinduet. For lavt trykk i dekkene gir i tillegg høyere bensinforbruk. dårligere kjøreegenskaper og kortere rekkevidde for deg som har elbil.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer