Prøvekjørt:

Fire nye fra VW

Det startet med ID. 3 og e-tron. Nå er VW-familien utvidet med fire nye elbiler. Hvilken passer meg best? Vi har prøvekjørt alle fire.

FIRE SLEKTNINGER: Audi Q4 e-tron, Cupra Born, VW ID.4 og Skoda Enyaq; alle kommer fra en produsent i VW-konsernet, bygger på mye av den samme teknologien, men framstår som ganske forskjellige i vår prøvekjøring. Foto: Rune Korsvoll
FIRE SLEKTNINGER: Audi Q4 e-tron, Cupra Born, VW ID.4 og Skoda Enyaq; alle kommer fra en produsent i VW-konsernet, bygger på mye av den samme teknologien, men framstår som ganske forskjellige i vår prøvekjøring. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er snart to år siden VW lanserte sin første moderne elbil, ID. 3, som erstatning for elektriske Golf.

Ikke lenge etter kom Audi med den store SUV-en e-tron, bygget på mye av den samme teknologien, med flere valg når det gjelder batteripakken, kjørelengder, motorytelser, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk.

Teknologien har spredd seg til tsjekkiske Skoda, som i god tradisjon har laget sin Enyaq et lite hakk større enn VW ID.4. Spanske Seat, som prøver å etablere Cupra som sitt sportslige bilmerke, er på vei til Norge med Born. Dette er egentlig en VW ID. 3, men med en del sportslige tillegg.

Vi har samlet de fire nye elbilene i VW-konsernet på ett sted og prøvekjørt. Bilene føles overraskende forskjellige. Her gjelder det å finne den som passer akkurat for deg.

Prøvekjørt: Audi Q4 e-tron

Storebror e-tron har allerede vært en suksess i det norske markedet et par år. Nå er de imidlertid lillebror Q4 e-tron som kundene valfarter til butikken for å kjøpe.

Den er blitt 22 centimeter kortere, men det merker du lite til når du setter deg inn i baksetet. Her er plassen minst like stor som i storebror. Plassen i bagasjerommet er imidlertid en del mindre.

LILLEBROR: Vi er et land for firehjulstrekk. Det betyr at kundene som har kjøpt nye Q4 e-tron så langt stort sett velger den dyreste utgaven med firehjulstrekk og godt med utstyr. Foto Rune Korsvoll
LILLEBROR: Vi er et land for firehjulstrekk. Det betyr at kundene som har kjøpt nye Q4 e-tron så langt stort sett velger den dyreste utgaven med firehjulstrekk og godt med utstyr. Foto Rune Korsvoll Vis mer

Foreløpig er den vanlige SUV-utgaven på plass i butikkene, men Q4 e-tron kommer også i kupéutgaven Sportback i løpet av oktober. Den er 20 000 kroner dyrere.

Bilen leveres i tre versjoner: E-tron 35 med 170 hesters motor, bakhjulsdrift og en batteripakke som rekker til 33 mils kjøring. Neste trinn er e-tron 40, som også har bakhjulsdrift, men 204 hester og en rekkevidde på 52 mil. De fleste kjøper er imidlertid en e-tron 50, som har firehjulstrekk, 299 hester og en rekkevidde på rundt 47 mil.

Den rimeligste utgaven er helt nede i 400 000 kroner, men den har svært begrenset med utstyr. De fleste bilene som selges koster mellom 600 000 og 650 000 kroner. Folk vil ha firehjulstrekk og bra med utstyr.

Denne gang kjørte vi en e-tron 40. Den gir først og fremst en svært god følelse av komfort på veien. Motoren på 204 hester har et høyt dreiemoment, noe som gjør at den holder bra i stort sett alle situasjoner.

Audi Q4 e-tron 40 i et nøtteskall

Le/Bre/Hø m.:4,60/2,05/1,63
Drivverk:Bakhjulsdrift/trinnløst gir
Motorer hk: 204
Forbruk kWt/mil WLTP:1,77
Batterier kWt:77
Rekkevidde km WLTP:520
Lader kW:125
Bagasjerom lit.:520
Tilhenger kg:1 000
Nyttelast kg.:450
Pris Business Plus kr:Fra 523 000,-

Kilde: OFV BIldata

Prøvekjørt: Cupra Born

Cupra, det sportslige bilmerket til VW-eide Seat, er et nytt bekjentskap i Norge. Den første bilen er på vei til Norge nå og er elektrisk. Born er broren til VW ID. 3 og har mye av den samme teknologien. Det er i bunn og grunn samme bil, men Cupra har forsøkt å gjøre denne mer sportslig.

FYRRIG SPANJOL: Cupra Born er egentlig den samme bilen som VW ID.3, men skal gi deg en mer sportslig kjørefølelse. Foto: Rune Korsvoll
FYRRIG SPANJOL: Cupra Born er egentlig den samme bilen som VW ID.3, men skal gi deg en mer sportslig kjørefølelse. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det har de klart, med blant annet en mulighet til å velge forskjellige kjøremodus direkte på rattet. Med «Range» kuttes blant annet effekten på motoren slik at rekkevidda skal bli lengst mulig. I den andre enden, med «Performance», strammes både understell og styring opp, samtidig som du får bedre respons og kortvarig høyere effekt fra motoren.

De første bilene som kommer til Norge har en motor på 204 hester og skal ha en rekkevidde på 424 kilometer. Plassmessig blir den som ID. 3 – det vil si et romslig baksete og bra bagasjeplass for en bil i kompaktklassen.

Cupra Born er en spennende bil, men salget vil trolig hemmes en del ved at det for det meste er nettbasert. Det vil bli åpnet noen få «butikker» der bilen vises fram og kan prøvekjøres. Etter planen kommer de første bilene til Norge i desember.

Cupra Born i et nøtteskall

Le/Bre/Hø m.:4,32/2,07/1,54
Drivverk:Bakhjulsdrift/trinnløst gir
Motorer hk:150 eller 204
Forbruk kWt/mil WLTP:ikke oppgitt
Batterier kWt:45 - 77
Rekkevidde km WLTP:340 - 548
Lader kW:120
Bagasjerom lit.:385
Tilhenger kg:0
Nyttelast kg.:449
Pris kr:Fra 307 000,-

Prøvekjørt: Skoda Enyaq

Slik som Cupra Born er broren til VW ID. 3, er Skoda Enyaq broren til VW ID.4.

Utseendet er imidlertid helt forskjellig og Enyaq er noen centimeter lengre. Den innvendige plassen er omtrent som i ID. 4 – nemlig svært god. Skoda har derimot et noe større bagasjerom, noe ikke minst barnefamilier vil sette pris på.

PREMIUM: Når vi kjører Skoda Enyaq får vi nesten den samme premium-følelsen som bak rattet i en Audi. Foto: Rune Korsvoll
PREMIUM: Når vi kjører Skoda Enyaq får vi nesten den samme premium-følelsen som bak rattet i en Audi. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Førsteinntrykket etter noen mil bak rattet, er at kjørekomforten er svært god. Ikke minst er bilen støysvak og veiholdningen stabil. Vi får rett og slett en premium-følelse.

Klarer du deg med det minste batteriet på 50 kWt, 148 hester og bakhjulsdrift, kan du kjøpe bilen for rundt 350 000 kroner. Det er mye bil for pengene, men nesten ingen kjøper den. De fleste velger det største batteriet på 80 kWt, 204 hester og bakhjulsdrift, eller utgaven med firehjulstrekk og 265 hester. Den siste koster fra 485 000 kroner. Rekkevidda med bakhjulsdrift er 528 kilometer, men noe kortere når det er drift på alle hjulene.

Konklusjonen er at Enyaq ikke står noe tilbake for sin mer berømte VW-bror. På en del områder føles den faktisk bedre.

Skoda Enyaq iV80 i et nøtteskall

Le/Bre/Hø m.:4,65/2,15/1,61
Drivverk:Bakhjulsdrift /trinnløst gir
Moto hk:204
Forbruk kWt/mil WLTP: 1,69
Batterier kWt:77,0
Rekkevidde km WLTP:528
Lader kW:125
Bagasjerom lit.:585
Tilhenger kg:1 200
Nyttelast kg:587
Pris kr:Fra 456 000 (Billigste 2WD – 349 000,-)

Kilde: OFV Bildata

Prøvekjørt: VW ID. 4

ID. 4 har solgt bra med tohjulstrekk. Nå er GTX-utgaven på plass med firehjulstrekk, motor på 299 hester og et 77 kWt batteri. Det skal gi en rekkevidde på 480 kilometer på en god dag.

En bil som trekker på alle fire og er i en størrelse som gir plass til en familie med barn, er midt i blinken for Ola og Kari Normann. Derfor – i tillegg til at det er en VW med ett av Norges beste salgsapparat – har den allerede etablert seg på salgstoppen. Dessuten kan den trekke en henger på 1200 kilo, og det er viktig for nordmenn.

ALLEREDE I TOPPEN: VW ID.4 er allerede en av Norges mest solgte elbiler. Nå er GTX-utgaven med firehjulstrekk på plass i riktig tid til vintersesongen. Foto: Rune Korsvoll
ALLEREDE I TOPPEN: VW ID.4 er allerede en av Norges mest solgte elbiler. Nå er GTX-utgaven med firehjulstrekk på plass i riktig tid til vintersesongen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bilen vi har kjørt nå, hadde 20-tommers hjul. Det gir mer kjørekomfort enn en annen ID. 4 med 21 tommers hjul som vi har kjørt tidligere. Store hjul ser bra ut, men gir ofte en stiv og stump følelse på dårlige veier.

ID. 4 kommer i flere utgaver. Den aller billigste har bakhjulsdrift, et batteri på 52 kWt og 140 hester. Den koster fra 340 000 kroner. Her blir du avspist med en rekkevidde på rundt 340 kilometer, så denne er det nesten ingen som kjøper. Bilen med 77 kWt og 204 hester, til rundt 410 000 kroner, kjører ifølge VW 517 kilometer. GTX-utgaven koster fra 456 400 kroner.

VW ID.4 GTX i et nøtteskall

Le/Bre/Hø m.:4,58/2,11/1,64
Drivverk:4WD/trinnløst gir
Motorer (2) hk:299
Forbruk kWt/mil WLTP:1,85
Batterier kWt:77,0
Rekkevidde km WLTP:478
Lader kW:125
Bagasjerom lit.:543
Tilhenger kg:1200
Nyttelast kg:519
Pris kr:Fra 456 000,- (Billigste 2WD – 340 000,-)

Kilde: OFV Bildata

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer