BMW M550d og M550i

FIRE turboer i BMWs nye dunderdiesel

Med en rekordkraftig dieselmotor og en ny bensin-toppmodell i 5-serien, utvides storbilserien oppover.

BMW RUSTER OPP: Mer muskler må til for å forsvare posisjonen. Produsenten fra München har via sin eminente M-divisjon valgt ulike løsninger for sine toppversjoner med diesel (M550d) og bensin (M550i)-versjoner. Dieselutgaven får turboladet rekkesekser utstyrt med hele fire turboladere, mens M550i får en potent V8-motor med to twin-scroll turboer. 0-100-tider på under fem sekunder blir det uansett. Foto: BMW
BMW RUSTER OPP: Mer muskler må til for å forsvare posisjonen. Produsenten fra München har via sin eminente M-divisjon valgt ulike løsninger for sine toppversjoner med diesel (M550d) og bensin (M550i)-versjoner. Dieselutgaven får turboladet rekkesekser utstyrt med hele fire turboladere, mens M550i får en potent V8-motor med to twin-scroll turboer. 0-100-tider på under fem sekunder blir det uansett. Foto: BMW Vis mer
Publisert

BMW fortsetter opprustningen av sin mellomklasse, (i praksis storbiler), nyeste generasjon 5-serie. Vi stiftet bekjentskap med den i anledning lanseringen som fant sted i desember 2016 og i etterkant ble programmet logisk utvidet med en stasjonsvogn - 5-serie Touring.

Modellrekken utvides i små drypp. Først kom det en ladbar versjon - 530e iPerformance - og nå kommer de vi skal se nærmere på her: To reale muskelbunter som har fått vitamininnsprøytning og mekanisk spesialbehandling av BMWs høy-ytelsesdivisjon, M GmbH.

Det dreier seg om de foreløpige toppversjonene mens vi venter på en ny M5. Den ene, en sekssylindret diesel med fire turboer, den andre en åttesylindret bensin med to. Begge leveres med firehjulsdrift. Modellbetegnelsene er henholdsvis M550d xDrive og M550i xDrive.

Rekord-diesel

Med forrige generasjon introduserte BMW den første dieselfemmeren med M foran. Vi ble mektig imponert over M550d da vi prøvekjørte den i mars 2012 og det er sannsynlig at vi blir imponert igjen når tiden kommer til å kjøre den nye.

BMW 5-serie er nemlig generelt blitt en bedre bil enn sin forgjenger, og det vil selvsagt gjelde også de nye variantene. Dessuten er motorteknologien oppgradert.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer