Med tre nye rekkeseksere på plass blir stasjonsvognen etter hvert tilgjengelig med mindre motor, i dag er det 525i og 574.000 kroner som er billigste stasjonsvognalternativ. Om nye 523i blir så mye billigere er ikke sikkert, slagvolumet og effekten er ikke så langt fra dagens 525i. 523i skal erstatte 520i.
Fra nye 3-serie
Disse motorene ble først kjent i forbindelse med nye 3-serie, og det dreier seg om en ny serie med lette rekkeseksere. 523i og 525i har nå samme slagvolum, 2,5-liter, men effekten er forskjellig. Den sterkeste leverer 218 hestekrefter ved 6.500 o/min og 250 Nm fra 2.750 o/min, i 523i er det 177 hestekrefter ved 5.800 o/min og 230 Nm fra 3.000 o/min. Utgående 525i har 192 hestekrefter og 245 Nm.
I tillegg til de to variantene av 2,5-literen dukker en ny 3-liter opp med 258 hestekrefter ved 6.600 o/min og 300 Nm fra lave 2.500 o/min. Dagens 530i, som ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn, varter opp med 231 hk og samme dreiemoment. I rene hestekrefter betyr det at det er 530i som får den største økningen i antall hestekrefter, men relativt sett er det 525i-motoren som gjør det største effektspranget.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger