Vi fikk ingen mulighet til å teste firehjulsdriften i Portugal. Men ifølge Toyota er Urban Cruiser utrustet med den samme firehjulsteknologien som storebror RAV4. Det betyr at vi snakker om en elektronisk styrt, elektromekanisk kløtsj som kobler inn bakhjulene ved behov. Om ønskelig kan føreren aktivere en såkalt Lock mode, som sørger for permanent 50/50-fordeling inntil 40 kilometer i timen.
Vi har flere ganger testen denne teknologien, som etter vårt syn fungerer utmerket, i RAV4. Elektronikken har hver gang sørget for at vi har sluppet å vente på bakhjulene, de er med umiddelbart når behovet oppstår. Når systemet i tillegg støttes av velfungerende antispinn (motorkraftreduksjon og elektroniske differensialbremser), noe det også gjør i Urban Cruiser, produserer det fullverdig fremkommelighet på vinterføre.
Kun 14,0 cm bakkeklaring
Nå skal det riktignok understrekes at RAV4 har 19,0 centimeter markfrigang, mens Urban Cruiser AWD må klare seg med 14,0 (den forhjulsdrevne utgaven har av årsaker vi ikke helt forsto 16,0 cm). Urban Cruiser vil derfor ikke ha den samme fremkommeligheten som RAV4 i dyp snø. Men med sine 16-tommers hjul og antispinn er det imidlertid grunn til å tro at Urban Cruiser AWD blir en god venn i vinterhalvåret.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger