Firehjulsdrift på Porsche Carrera

Nå kommer nye Porsche 911 med to varianter Carrera 4: Carrera 4 og 4S.

Publisert
Sist oppdatert

Den siste generasjonen Porsche 911, som går under betegnelsen 997, har fått to nye varianter. Det er versjonene med firehjulsdrift, som kalles Carrera 4.

Bred over baken

Vi testet Porsche Carrera S på høsten i fjor, og ble mektig imponert over sportslighet og kjøreegenskaper. Dette er sjette generasjon av 911, den mest klassiske av alle sportsbiler i produksjon, og den hittil mest fullendte. For kunder som trenger fremkommelighet i alle situasjoner kommer nå den firehjulsdrevne versjonen. Den får nok en gang navnet Carrera 4. Den mest iøynefallende forskjellen mellom Carrera 4 og 4S - modellene i forhold til "standard"- 911 er at de er 4,4 centimeter bredere ved bakskjermene. Dette gjør det mulig å utstyre dem henholdsvis med hjul av dimensjonene 295/35 ZR 18 og 305/30 ZR 19 bak.

Firehjulsdriften er en flerplate-viskositetskobling som overfører mellom fem og førti prosent av trekkraften til forhjulene. Dette skal gi perfekt balanse i kurver nær grensen for feste, total stabilitet rett frem, samt forbedret fremkommelighet på sleipt/glatt underlag.

Gode, gamle boksermotor

Motorene er Porsche-kjenninger. Carrera 4 får bokseren i 3,6-liters format. Den yter 325 hestekrefter, har en toppfart på 280 kilometer i timen og akselererer fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. Motoren i Carrera 4S har 3,8 liters slagvolum. Den topper 288 km/t og passerer 100 km/t etter bare 4,8 sekunder.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.