Firehjulstrekkere

Publisert
Sist oppdatert
BMW X5: 19 av 20 poeng
BMW X5: 19 av 20 poeng Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) er en institusjon som hører inn under det amerikanske samferdsels-departementet. NHTSA innledet sitt kollisjonstest-program i 1978. Testprogrammet går under navnet NCAP (New Car Assessment Program) og har som formål å teste kollisjonssikkerheten på biler som selges i USA.

NHTSA NCAP kjøper testbilene i ordinære bilforretninger, i motsetning til Euro NCAP, som mottar sine testbiler fra produsentene. NHTSA NCAP er i den forstand enda mer uavhengige enn Euro NCAP.

NHTSA gjennomfører to tester, en front- og en sidekollisjonstest. Bilene i tabellen under er testet i perioden 2002 til 2004.

Firehjulstrekkere
 ModellFront førerFront pass.Side foranSide bakTot.
1Honda CR-V555520
       
2BMW X5554519
 Ford Explorer455519
 Jeep Cherokee545519
 Lexus RX330545519
 Volvo XC90545519
       
7Ford Escape445518
 Kia Sorento445518
 Mazda Tribute445518
 Suzuki Gr. Vitara445518
 Toyota RAV4445518
       
12Mitsub. Outlander445417
 Suzuki Vitara444517
       
14Chev. Trailblazer335516
       
15Jeep Grand Cherokee334515
       


Frontkollisjonstesten

Volvo XC90: 19 av 20 poeng
Volvo XC90: 19 av 20 poeng Vis mer


Frontkollisjonstesten foretas ved at hele bilens front kjøres inn i en fast barriere i 56 kilometer i timen. Den amerikanske frontkollisjonstesten skiller seg dermed fra Euro NCAPs test. Euro NCAP kjører 40 prosent av bilens front inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Euro NCAP holder også høyere hastighet - 64 kilometer i timen.

NHTSA NCAP gir bilen poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis føreren og forsetepassasjeren mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter følgende system:

  • 5 poeng: Mindre enn 10 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 4 poeng: 11-20 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 3 poeng: 21-35 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 2 poeng: 36-45 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 1 poeng: Mer enn 46 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • Sidekollisjonstesten

    NHTSA NCAP har utført sidekollisjonstester siden 1997. Denne testen foregår ved at en 1.367 kilo tung rambukk kjøres inn i bilens side i 62 kilometer i timen (Euro NCAP: 50 km/t).

    Bilen gis poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis forsete- og baksetepassasjerene mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter samme system som for frontkollisjonstesten.

    Sammenlagt-resultater

    For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen alle resultatene. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP. Sammenlagt-resultatene er basert på hvordan bilen gjorde det i både front- og sidekollisjonstestene. Maksimal oppnåelig poengsum er 20 poeng (stjerner).

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer