Det er den amerikanske batteriprodusenten ONE (Our Next Energy) som har utviklet det nye batteriet. Samarbeidet med BMW har nettopp startet og en prototype av iX med dette batteriet skal være klar i løpet av høsten.
Da starter testingen på veien. Målet er at bilen skal klare en rekkevidde på 600 miles – eller 965 kilometer – før den må lades igjen. Håpet er at bilen går enda lenger.
I desember ble det gjennomført tester med det nye batteriet, som heter Gemini, i en Tesla Model S. Under vanlig kjøring på landeveien klarte den 752 miles – rundt 1200 kilometer – før batteriet var tomt. Dette er omtrent det dobbelte av hva Model S klarer med dagens batterier.
To batterier sammen
ONE ble startet i 2020 og ledes av den tidligere Ford Motor Company-veteranen Mujeeb Ijaz.
Han har jobbet med utvikling av batteriet for elektriske biler siden 1990-tallet. I tillegg til BMW, er selskapet finansiert av blant andre Bill Gates og Richard Branson.
Hemmeligheten i det ONE nå gjør, er ikke så mye å utvikle et helt nytt batteri. De bygger en hybrid batteripakke som består at to forskjellige batterier. Det ene er en «arbeidshest» som skal ta seg av alle de daglige kjøreturene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger