Rekkevidde elbil

Fjerner angsten

Et nytt batteri skal kunne gi BMW iX en rekkevidde på 120 mil. Testingen, som starter i høst, kan fjerne all rekkeviddeangst.

DOBBELT SÅ LANGT: Dersom BMW iX klarer en rekkevidde på 1200 kilometer med det nye batteriet, er dette mer en dobbelt så langt som den klarer med dagens batteri. Foto: BMW
DOBBELT SÅ LANGT: Dersom BMW iX klarer en rekkevidde på 1200 kilometer med det nye batteriet, er dette mer en dobbelt så langt som den klarer med dagens batteri. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er den amerikanske batteriprodusenten ONE (Our Next Energy) som har utviklet det nye batteriet. Samarbeidet med BMW har nettopp startet og en prototype av iX med dette batteriet skal være klar i løpet av høsten.

Da starter testingen på veien. Målet er at bilen skal klare en rekkevidde på 600 miles – eller 965 kilometer – før den må lades igjen. Håpet er at bilen går enda lenger.

I desember ble det gjennomført tester med det nye batteriet, som heter Gemini, i en Tesla Model S. Under vanlig kjøring på landeveien klarte den 752 miles – rundt 1200 kilometer – før batteriet var tomt. Dette er omtrent det dobbelte av hva Model S klarer med dagens batterier.

To batterier sammen

ONE ble startet i 2020 og ledes av den tidligere Ford Motor Company-veteranen Mujeeb Ijaz.

Han har jobbet med utvikling av batteriet for elektriske biler siden 1990-tallet. I tillegg til BMW, er selskapet finansiert av blant andre Bill Gates og Richard Branson.

GIKK OG GIKK: Tesla Model S med ONE-batteriet, stoppet ikke før etter 1200 kilometer. Da hadde følgebilen med bensinmotor allerede måttet stoppe for å fylle tanken. Foto: ONE
GIKK OG GIKK: Tesla Model S med ONE-batteriet, stoppet ikke før etter 1200 kilometer. Da hadde følgebilen med bensinmotor allerede måttet stoppe for å fylle tanken. Foto: ONE Vis mer

Hemmeligheten i det ONE nå gjør, er ikke så mye å utvikle et helt nytt batteri. De bygger en hybrid batteripakke som består at to forskjellige batterier. Det ene er en «arbeidshest» som skal ta seg av alle de daglige kjøreturene.

Det andre er et batteri som skal sørge for god rekkevidde når du skal ut på langtur. Kjemien i de to batteriene er nøye tilpasset den jobben de skal gjøre.

Slipper ladestasjoner

Det nye batteriet skal ha en kapasitet på litt over 200 kWt. I tillegg til lang rekkevidde, er en av fordelene at det bruker mindre av dyre råstoffer som litium, nikkel og kobolt.

- Det er ingen som egentlig ønsker at ladestasjoner må være en del av opplevelsen når de skal kjøre langt. De vil ha en bil som tar dem dit de ønsker å komme. Det er dette vi jobber mot, sier Mujeeb Ijaz til Automotive News

SUPER-BATTERI: Batteriet består egentlig av to typer batteriet koplet sammen: Ett som tar seg av de kortere, daglige kjøreturene og ett som tar deg langt av sted. Foto: ONE
SUPER-BATTERI: Batteriet består egentlig av to typer batteriet koplet sammen: Ett som tar seg av de kortere, daglige kjøreturene og ett som tar deg langt av sted. Foto: ONE Vis mer

Han er klar over at flere nystartede bedrifter påstår at de har løst gåten med batterier som gir lang rekkevidde og at mange derfor er skeptiske til hans mål om en rekkevidde på 120 mil eller mer.

Et høydepunkt

- Jeg har jobbet med utvikling av batterier i 30 år. Med testene av batteriet i Tesla Model S, tror jeg vi har bevist at vi kan få dette til. Å se at bilen bare fortsatte og fortsatte, mens følgebilen med bensinmotor måtte stoppe for å fylle tanken, var et av høydepunktene i min karriere, sier Ijaz.

Det gjenstår fortsatt mye testing og flere hinder før batteriet kan omme i vanlig produksjon. Our Next Energy sier for eksempel ingen til om hvor mange år batteriet varer eller hvor raskt det kan lades. Heller ikke prisen har det vært snakk om.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer