Det er den amerikanske batteriprodusenten ONE (Our Next Energy) som har utviklet det nye batteriet. Samarbeidet med BMW har nettopp startet og en prototype av iX med dette batteriet skal være klar i løpet av høsten.
Da starter testingen på veien. Målet er at bilen skal klare en rekkevidde på 600 miles – eller 965 kilometer – før den må lades igjen. Håpet er at bilen går enda lenger.
I desember ble det gjennomført tester med det nye batteriet, som heter Gemini, i en Tesla Model S. Under vanlig kjøring på landeveien klarte den 752 miles – rundt 1200 kilometer – før batteriet var tomt. Dette er omtrent det dobbelte av hva Model S klarer med dagens batterier.

Elbil: Sparer 40 000 på "drivstoff"
To batterier sammen
ONE ble startet i 2020 og ledes av den tidligere Ford Motor Company-veteranen Mujeeb Ijaz.
Han har jobbet med utvikling av batteriet for elektriske biler siden 1990-tallet. I tillegg til BMW, er selskapet finansiert av blant andre Bill Gates og Richard Branson.

Hemmeligheten i det ONE nå gjør, er ikke så mye å utvikle et helt nytt batteri. De bygger en hybrid batteripakke som består at to forskjellige batterier. Det ene er en «arbeidshest» som skal ta seg av alle de daglige kjøreturene.
Det andre er et batteri som skal sørge for god rekkevidde når du skal ut på langtur. Kjemien i de to batteriene er nøye tilpasset den jobben de skal gjøre.
Slipper ladestasjoner
Det nye batteriet skal ha en kapasitet på litt over 200 kWt. I tillegg til lang rekkevidde, er en av fordelene at det bruker mindre av dyre råstoffer som litium, nikkel og kobolt.

Elbilene som får stryk
- Det er ingen som egentlig ønsker at ladestasjoner må være en del av opplevelsen når de skal kjøre langt. De vil ha en bil som tar dem dit de ønsker å komme. Det er dette vi jobber mot, sier Mujeeb Ijaz til Automotive News

Han er klar over at flere nystartede bedrifter påstår at de har løst gåten med batterier som gir lang rekkevidde og at mange derfor er skeptiske til hans mål om en rekkevidde på 120 mil eller mer.

Skal doble rekkevidden
Et høydepunkt
- Jeg har jobbet med utvikling av batterier i 30 år. Med testene av batteriet i Tesla Model S, tror jeg vi har bevist at vi kan få dette til. Å se at bilen bare fortsatte og fortsatte, mens følgebilen med bensinmotor måtte stoppe for å fylle tanken, var et av høydepunktene i min karriere, sier Ijaz.
Det gjenstår fortsatt mye testing og flere hinder før batteriet kan omme i vanlig produksjon. Our Next Energy sier for eksempel ingen til om hvor mange år batteriet varer eller hvor raskt det kan lades. Heller ikke prisen har det vært snakk om.