Regjeringens klimamål om at alle nye biler som blir solgt i 2025, er utslippsfrie, kan gjøre bygging av tunneler billigere.
Hemmeligheten er lavere utslipp fra bilene - som gjør at man trenger mindre ventilasjon enn tidligere.

Kan være livreddende
Kutter kostnader med 300 mill. i ventilasjonsanleg
Med de utslippsreduksjonene det vil gi, kan Statens vegvesen kutte 300 millioner kroner i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i den nye Rogfast-tunnelen, opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
– Med mindre utslipp fra biler trenger vi mindre ventilasjon enn tidligere, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), som understreker at det ikke vil gå utover brannsikkerheten i Rogfast.
– Det er spesielt viktig for en så lang tunnel. Samtidig håper vi at reduksjonen i utslipp fra bilene kan føre til kutt i andre tunneler i framtiden, sier samferdselsministeren.
Rogfast skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet. Kostnadsrammen er satt til 24,8 milliarder kroner.