Årets Bil 2022

Flere favoritter ute av kampen

28 kandidater til Årets Bil har blitt skrellet ned til ti. Her blir nok mange skuffet.

ÅRETS BIL: Dette er finalistene i kåringen av årets bil 2022. Video: Bilprodusentene. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke lenge igjen til vi har en avgjørelse i Årets Bil 2022. Tirsdag 7. desember presenteres vinneren på DinSide og i Dagbladet.

Men allerede i dag kan vi presentere finaleheatet, der 28 kandidater har blitt til ti. I takt med tiden er hele ni av dem helelektriske biler, mens sistemann er en hybrid som skiller seg ut med en helt særegen teknologi.

Du bidrar

Du som leser kan fortsatt være med og stemme på Folkets Favoritt, ved å gå klikke deg inn på DinSide.no. Der finner du en Årets Bil-artikkel med et digitalt stemmeskjema.

Selv om finalelista har blitt skrellet ned til bare ti kandidater, kan du fortsatt stemme på alle de 28 bilmodellene som var med fra starten av. Denne avstemningen avsluttes søndag 28. november, mens vinneren presenteres den påfølgende tirsdagen på DinSide og i Dagbladet.

Vinneren av Folkets Favoritt vil være ett av flere kriterier som Årets Bil-juryen vil ta med i sin endelige avgjørelse for hvem som vinner hovedkåringen.

BLI MED: Folkets Favoritt vil være ett av parameterne som juryen tar med når vinneren av Årets Bil 2022 skal kåres. Fra venstre: Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening, Rune Korsvoll fra DinSide, Fred Magne Skillebæk fra Elbil24, Anders Hovde fra Kantar, Anette Bevre fra NAF og Børre Skiaker fra KNA. I tillegg er industridesigner Bård Eker med i juryen. Foto: Øystein B. Fossum
BLI MED: Folkets Favoritt vil være ett av parameterne som juryen tar med når vinneren av Årets Bil 2022 skal kåres. Fra venstre: Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening, Rune Korsvoll fra DinSide, Fred Magne Skillebæk fra Elbil24, Anders Hovde fra Kantar, Anette Bevre fra NAF og Børre Skiaker fra KNA. I tillegg er industridesigner Bård Eker med i juryen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Mye snadder er borte

Hele 18 biler er altså fjernet fra finalelista. Og her er det mye snadder som har forsvunnet:

Blant annet har verken Audi Q4 e-tron, BMW iX, Mercedes-Benz EQA, Opel Mokka-e, Volvo XC40/C40 eller Volkswagen ID. 4 kommet seg gjennom nåløyet.

Nedenfor følger de ti kandidatene som faktisk greide seg gjennom første hinder som mulige vinnere av Årets Bil 2022. Vel bekomme.

BMW i4

Dette er en av de mest omtalte nykommerne i 2021, og kan leveres i to versjoner – med eller uten firehjulsdrift. Utgaven med drift på alle fire er også merkets første bil fra deres M-divisjon, som betyr heftige ytelser og rå kjøreegenskaper. Prisene har gjort den svært interessant

Rekkevidde: Opptil 590 km (WLTP)
Pris fra: 500 000,-

BMW i4: Foto: Produsenten
BMW i4: Foto: Produsenten Vis mer

Cupra Born

Spanske Seat skilte nylig ut bilene med elektrisk motor i et nytt merke. Deres første helelektriske bil i Norge er egentlig en tvilling av VW ID. 3, og blir blant annet levert med de samme batteri-alternativene. Cupra satser mer på design og yngre sjåfører, enn både VW og Seat.

Rekkevidde: Opptil 424 km (WLTP)
Pris fra: 298 280,-

Cupra Born. Foto: Rune Korsvoll
Cupra Born. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Fiat 500

Det er lenge siden Fiat ble allemannseie i Norge. Lille 500 fikk folk til å smile da den kom, solgte en del, men så ble det stille. I år kan nye elektriske 500e få kultstatus blant småbilene. Med mulighet til å slå ned taket og en rekkevidde på inntil 320 kilometer blir dette den ultimate bybilen.

Rekkevidde: Opptil 320 km (WLTP)
Pris fra: 216 780,-

Fiat 500. Foto: Fred Magne Skillebæk
Fiat 500. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ford Mustang Mach-E

Nok en bil det har vært knyttet store forventninger til i Norge. Ford har lånt vekk «Mustang»-navnet til sin første elbil, som nordmenn later til å elske. Mustang Mach-E er ved utgangen av september én av Norges mest populære biler i 2021.

Rekkevidde: Opptil 610 km (WLTP)
Pris fra: 412 000,-

Ford Mustang Mach-E. Foto: Fred Magne Skillebæk
Ford Mustang Mach-E. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ioniq 5

Stor innvendig plass, lite støy og bra rekkevidde. Det er konklusjonen etter at vi har kjørt nye Ioniq 5 – den første modellen ut i Hyundais nye elbilmerke. Bilen har fått en design som skiller seg klart ut i mengden. Med 800 volts elektrisk anlegg kan Ioniq 5 lade raskere enn de fleste. Bilen deler teknologi med Kia EV6.

Rekkevidde: Opptil 481 km (WLTP)
Pris fra: 449 000,-

Hyundai Ioniq 5. Foto: Produsenten
Hyundai Ioniq 5. Foto: Produsenten Vis mer

Kia EV6

Kia EV6 er broren til Ioniq 5 og bygger på den samme teknologien, men framstår som ganske forskjellig. Ikke minst utseendet er enda frekkere. Elbilen har lang akselavstand, som betyr at den innvendige plassen, spesielt i baksetet, er svært god. Som sin koreanske bror har EV6 et 800 volts elektrisk anlegg, som gjør at den lader raskt. Ifølge Kia skal batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter.

Rekkevidde: Opptil 528 km (WLTP)
Pris fra: 411 900,-

Kia EV6.
Kia EV6. Vis mer

Mercedes-Benz EQS

Her blir Tesla Model S forbikjørt av 5,2 meter lange Mercedes EQS når det gjelder rekkevidde. Mercedesen skal klare opp mot 770 kilometer med det største batteriet (107,8 kWt). Dette er fabrikkens luksus-elbil som slett ikke er for alle, men er et teknologisk flaggskip fra Mercedes-Benz.

Rekkevidde: Opptil 780 km (WLTP)
Pris fra: 935 000,-

Mercedes-Benz EQS. Foto: Øystein B. Fossum
Mercedes-Benz EQS. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Nissan Qashqai

Finalens eneste ikke elbil. Nye Nissan Qashqai kommer bare som såkalt mild-hybrid, med en liten elmotor og et lite batteri, som blant annet skal hjelpe til under akselerasjoner og bidra til å senke forbruket. Bagasjerommet har blitt 50 liter større og plassen i baksetet bedre. Neste år kommer E.power-utgaven som drives av en elmotor, med strøm fra et batteri, som igjen lades kontinuerlig av en bensinmotor.

Pris fra: 347 000,-

Nissan Qashqai. Foto: Produsenten
Nissan Qashqai. Foto: Produsenten Vis mer

Skoda Enyaq

Familie-SUV som har fått mye oppmerksomhet. Kanskje den bilen som har hatt størst forventninger knyttet til seg. Skoda sliter imidlertid med store leveringsutfordringer (som flere andre). Elbilen er i nær slekt med VW ID. 4 og Audi Q4 e-tron, og er en fullelektrisk, fullverdig familiebil. Fås med valgfri to- eller firehjulsdrift.

Rekkevidde: Opptil 528 km (WLTP)
Pris fra: 339 000,-

Skoda Enyaq. Foto: Fred Magne Skillebæk
Skoda Enyaq. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tesla Model Y

Teslas fjerde (femte) fullbårne produksjonsbil, som endelig treffer familiesegmentet, uten å koste oppunder millionen. Fortsatt ikke billig, men den forstørrede utgaven av «folke-Teslaen» Model 3 gir mye elbil for pengene. I sin første måned gikk Model Y suverent rett til topps på registreringsstatistikken i Norge, men er ikke ventet å nå helt opp på året, ettersom den kom seint til festen.

Rekkevidde: Opptil 507 km (WLTP)
Pris fra: 534 900,-

Tesla Model Y. Foto: Øystein B. Fossum
Tesla Model Y. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer