Første halvår i år er det solgt drøye 15.000 varebiler, en fremgang på nesten 30 prosent sammenlignet med første halvår 2003, da det ble solgt snaue 11.600 stykker. I samme periode har personbilsalget gått frem med 27,5 prosent. Det betyr at varebilsalget øker enda mer enn personbilsalget.
Varebil-segmentet besto inntil nylig av fem kategorier - varebil klasse 1 og 2, kombinerte biler, likbiler og campingbiler. Varebil klasse 1 forsvant imidlertid den 1. juli i år. Varebil klasse 2 er uten sammenligning det største segmentet og står for nesten 12.000 av de 15.000 solgte varebilene.
Toyota på topp
Toyota har helt siden 2001 vært Norges mest populære personbilmerke og hadde første halvår i år en markedsandel på 15,5 prosent. På varebilsiden har imidlertid Toyota en enda stoltere historie. Toyota har nemlig vært Norges største varebilmerke helt siden vår statistikk starter, i 1998.
Hiace, Yaris, Land Cruiser og Hilux
Også i år ser Toyota ut til å vinne duellen med Volkswagen, men avstanden har krympet. Ved utgangen av første halvår hadde Toyota en markedsandel på 17,9 prosent, en tilbakegang 2,4 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret, da merket oppnådde 20,3 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger