I en av Nissan-gruppene på Facebook er det mange som klør seg i hodet over en e-post de mottok rett før helga.
I e-posten er ordlyden som følger:
TIL DEG SOM ER YOU+NISSAN-MEDLEM
You+Nissan-plattformen videreutvikles for å tilby deg bedre tjenester, et bedre design og mer sikkerhet. Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre mens vi forbedrer tjenestene våre.
For å kunne fortsette å bruke You+Nissan-portalen og tilkoblede tjenester (NissanConnect EV og NissanConnect med smarttelefonappene dine), må du oppdatere passordet ditt.
Dernest bes man om å bytte passord innen fem dager:
- Flere som har fått? Opplever det som scam, sier et gruppemedlem.
- Jeg har sendt Nissan en mail om at kundedata muligens er lekket. Jeg tviler på at dette er reelt siden det er flere røde flagg, sier en annen.
- Høres lite troverdig ut. Kommer ikke til å foreta meg noe, sier en tredje.
Røde flagg
For det er røde flagg å spore i e-posten Nissan har sendt ut.
Den er riktignok skrevet på godt norsk, men som regel når selskaper sender ut slik e-post, pleier de å opplyse om navn, medlemsnummer eller liknende for å øke troverdigheten hos mottakeren – noe du sjelden finner i svindel-e-post. Her er e-posten bare til «deg som er You+Nissan-medlem». Det er første varsellampe.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger