E-post fra Nissan:

- Flere røde flagg

Mange Nissan-eiere stusser over e-posten de mottok på fredag.

E-POST: Mange hevet øyenbrynene da de fikk e-post fra Nissan før helga, med en frist på fem dager for å bytte passord. Foto: Pål Joakim Pollen
E-POST: Mange hevet øyenbrynene da de fikk e-post fra Nissan før helga, med en frist på fem dager for å bytte passord. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I en av Nissan-gruppene på Facebook er det mange som klør seg i hodet over en e-post de mottok rett før helga.

I e-posten er ordlyden som følger:

TIL DEG SOM ER YOU+NISSAN-MEDLEM

You+Nissan-plattformen videreutvikles for å tilby deg bedre tjenester, et bedre design og mer sikkerhet. Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre mens vi forbedrer tjenestene våre.

For å kunne fortsette å bruke You+Nissan-portalen og tilkoblede tjenester (NissanConnect EV og NissanConnect med smarttelefonappene dine), må du oppdatere passordet ditt.

Dernest bes man om å bytte passord innen fem dager:

- Flere som har fått? Opplever det som scam, sier et gruppemedlem.

- Jeg har sendt Nissan en mail om at kundedata muligens er lekket. Jeg tviler på at dette er reelt siden det er flere røde flagg, sier en annen.

- Høres lite troverdig ut. Kommer ikke til å foreta meg noe, sier en tredje.

Røde flagg

For det er røde flagg å spore i e-posten Nissan har sendt ut.

Den er riktignok skrevet på godt norsk, men som regel når selskaper sender ut slik e-post, pleier de å opplyse om navn, medlemsnummer eller liknende for å øke troverdigheten hos mottakeren – noe du sjelden finner i svindel-e-post. Her er e-posten bare til «deg som er You+Nissan-medlem». Det er første varsellampe.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.