Flere trenger veihjelp

I 2020 var det en stor økning i behovet for veihjelp, viser tall fra finansbransjen.

- Søler du spylervæska di i motorrommet? Da gjør du det feil. Vis mer
Publisert

Bruken av veihjelp og bilberging øker i Norge, viser forsikringstall.

If skriver i en pressemelding at det i 2020 var 208 428 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen. Dette viser tall fra Finans Norge. Det er en økning på 16 162 oppdrag fra året før.

– Selv om trafikken i samfunnet jevnt over har gått ned under koronatiden, var det svært mange ute på veiene sist sommer. Mange nordmenn på ferie i sitt eget land synes i veihjelpsstatistikken, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Han peker på at mange på norgesferie førte til en naturlig økning i antall veiassistanser, mekaniske skader og karosseriskader her i landet. Påskeferien er også høysesong for veihjelp, med mange på farten.

Dette trenger vi hjelp med

– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Clementz.

If skriver videre at flere elbiler på veiene også fører til økt behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

Noen biler trenger ofter hjelp

Hvilken bil du har kan også påvirke om du får behov for å berges langs veien. I 2020 kom det en tysk rapport gjennomført av ADAC, som tilsvarer det norske NAF, som viste at defekt batteri var hovedårsaken til behovet for veihjelp i Tyskland.

Blant bilmodellene som har hatt større behov for veihjelp enn andre, finner vi Kia Ceed 2011-modell og Nissan Qashqai.

Her kan du også lese hvilke bilmodeller som oftere enn andre får de mest kostbare feilene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer