Flere tusen med feil

Over en million biler fra blant annet Peugeot, Opel og Citroën må på verksted på grunn av problemer med AdBlue-systemet.

SKAPER PROBLEMER: I februar kom det en tilbakekalling fordi AdBlue-systemet frøs under -15 grader. Nå må 37564 norske biler på verksted for å fikse et system som ikke varsler om at tanken er tom. Foto: NTB/Shutterstock
SKAPER PROBLEMER: I februar kom det en tilbakekalling fordi AdBlue-systemet frøs under -15 grader. Nå må 37564 norske biler på verksted for å fikse et system som ikke varsler om at tanken er tom. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange moderne dieselbiler har et AdBlue-system med en egen tank for urea. Stoffet sprøytes inn i eksossystemet for å minske utslippene av skadelige gasser i eksosen, blant annet NOx. Mange bileiere har imidlertid opplevd problemer med dette systemet.

I februar i år iverksatte importørene av Opel, Citroën og Peugeot en tilbakekalling av sine varebiler på grunn av at AdBlue kunne fryse på tanken når temperaturen gikk under -15 grader.

Starter ikke

Den siste tiden har mange eiere av biler fra Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep) varslet om at de får opp meldinger fra AdBlue-systemet som sier «Feil på anti-forurensnings systemet» eller «Ikke mulig å starte om XXX kilometer».

RENSER EKSOSEN: Når AdBlue systemet fungerer som det skal, renser det diesel-eksosen for skadelige stoffer – blant annet nitrogendioksid (NO2). Mange har imidlertid opplevd problemer.. Foto: car-recalls.eu
RENSER EKSOSEN: Når AdBlue systemet fungerer som det skal, renser det diesel-eksosen for skadelige stoffer – blant annet nitrogendioksid (NO2). Mange har imidlertid opplevd problemer.. Foto: car-recalls.eu Vis mer

Sjåføren skal normalt få et varsel når AdBlue tanken nærmer seg tom. Det har ikke skjedd, og ifølge car-recalls.eu, kan det føre til at bilen stopper og ikke lar seg starte.

Skadelige NOx-utslipp

Nå kaller Stellantis tilbake over en million biler fordi de kan unnlate å varsle om at SCR-katalysatoren ikke lenger virker som den skal. Årsaken skal være feil kalibrering av AdBlue-pumpa.

Dette kan igjen føre til at bilene får høye utslipp av skadelige eksosgasser som nitrogendioksid (NO2).

Hele 34 bilmodeller er berørt. Det vil si de aller fleste nyere modellene med såkalt Euro 6 dieselmotor fra disse merkene. En komplett liste over hvilke modeller og årganger det gjelder, finner du her.

VARSLER IKKE: Bilene som nå må på verksted, kan ha en feil som gjør at du ikke får varsel om at tanken for AdBlue snart er tom. Foto: ST1
VARSLER IKKE: Bilene som nå må på verksted, kan ha en feil som gjør at du ikke får varsel om at tanken for AdBlue snart er tom. Foto: ST1 Vis mer

3764 biler i Norge

I Norge må 3764 biler tilbake på verksted, ifølge den norske importøren Bertel O Steen:

- Vi startet tilbakekallingen i sommer og så langt har vi fikset 801 av de 3764 bilene. En oppdatering av datasystemet er det som må til for å få AdBlue-systemet til å fungere normalt, forteller Stian Gihle, informasjonssjef hos Bertel O Steen.

Han forteller at eierne av de berørte bilene får brev med innkalling til verkstedet sitt. Ifølge Gihle er ikke feilen farlig og bilene kan fortsatt kjøres til feilen er utbedret.

Visste du at det finnes et symbol som indikerer hvilken side bensintanken er på? Lærer du deg dette unngår du å kjøre inn med feil side. Video: Rune Nesheim. Vis mer
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer