Flere tusen med feil

Over en million biler fra blant annet Peugeot, Opel og Citroën må på verksted på grunn av problemer med AdBlue-systemet.

SKAPER PROBLEMER: I februar kom det en tilbakekalling fordi AdBlue-systemet frøs under -15 grader. Nå må 37564 norske biler på verksted for å fikse et system som ikke varsler om at tanken er tom. Foto: NTB/Shutterstock
SKAPER PROBLEMER: I februar kom det en tilbakekalling fordi AdBlue-systemet frøs under -15 grader. Nå må 37564 norske biler på verksted for å fikse et system som ikke varsler om at tanken er tom. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange moderne dieselbiler har et AdBlue-system med en egen tank for urea. Stoffet sprøytes inn i eksossystemet for å minske utslippene av skadelige gasser i eksosen, blant annet NOx. Mange bileiere har imidlertid opplevd problemer med dette systemet.

I februar i år iverksatte importørene av Opel, Citroën og Peugeot en tilbakekalling av sine varebiler på grunn av at AdBlue kunne fryse på tanken når temperaturen gikk under -15 grader.

Starter ikke

Den siste tiden har mange eiere av biler fra Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep) varslet om at de får opp meldinger fra AdBlue-systemet som sier «Feil på anti-forurensnings systemet» eller «Ikke mulig å starte om XXX kilometer».

Sjåføren skal normalt få et varsel når AdBlue tanken nærmer seg tom. Det har ikke skjedd, og ifølge car-recalls.eu, kan det føre til at bilen stopper og ikke lar seg starte.

Skadelige NOx-utslipp

Nå kaller Stellantis tilbake over en million biler fordi de kan unnlate å varsle om at SCR-katalysatoren ikke lenger virker som den skal. Årsaken skal være feil kalibrering av AdBlue-pumpa.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.