De fleste av dem som ennå ikke har bil, men som har skrevet avtale med Opel om å få levert elbilen Ampera-e, har eller vil kansellere kontrakten sin.

Nytt sjokk for norske Opel-kunder
Det er inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett resultatene av Dinsides uhøytidelige spørreundersøkelse blant Ampera-e-folk på Facebook.
Mandag i forrige uke opprettet vi nemlig en meningsmåling - eller stemningsrapport - i gruppen «Opel Ampera-e Norge» på det sosiale mediet. Gruppen har 1.665 medlemmer per 14. november 2017.
Overveldende flertall vil si opp
Spørsmålet vi stilte til «Opel Ampera-e Norge»-gruppen på Facebook var, med bakgrunn i den siste tidens nyheter:
Dette er saken
- Opel Ampera-e fikk strålende testresultat i Dinside.
- 16. mai ble de første bilenee levert til norske kunder.
- Opel Ampera-e har vært en meget ettertraktet på grunn av lang rekkevidde og lav pris.
- Bilen fikk kun 4/5 av Euro NCAP.
- Opel har slitt med å innfri forventninger til levering i Norge.
- Mange kunder har fått beskjed om at bilen ikke kommer før 2019.
- I oktober oppfordret Opel Norge forhandlerne om å ikke skrive flere kontrakter på Ampera-e.
- Prisen for Ampera-e har økt med 20 prosent de siste månedene.
- Norsk advokat mener pris-økningen fra Opel er ulovlig.
«Vil du fortsatt vente på Opel Ampera-e?»
Naturligvis har ikke alle medlemmene svart. 214 (13 %) har likevel fått med seg og klikket på ett av de tre alternativene «nei», «vet ikke» og «ja».
Så kan det hende flere av disse gruppemedlemmene allerede har fått bilen, ikke har fått med seg undersøkelsen eller av andre årsaker ikke har svart.
Hele 59 prosent (126 personer) har svart at de ikke lenger ønsker å stå ved kontrakten med Opel. 27 prosent (58) har ikke bestemt seg for hva de vil gjøre, mens bare 14 prosent (30) sier de fortsatt vil stå ved kontrakten.
Har betenkningstid
- Frustrasjon og skuffelse med en dose aggresjon er vel betegnende for dem som skulle hatt bil nå. Utelukker ikke at det samme kan sies om dem som har jobbet for saken i Opel også, sier Øyvind Lunde, administrator av Facebook-gruppen «Opel Ampera-e Norge» til Dinside.
Opel Norges pr-sjef Stein Pettersen har forståelse for frustrasjonen.

Derfor får ikke norske kunder sin Opel Ampera-e
- Jeg har ikke problem med å forstå om folk blir oppgitt, irritert og noen forbanna, sa han til Dinside da det i forrige uke ble kjent at prisen øker med ytterligere 45.000 kroner.
Pettersen sier nå til Dinside at Opel ikke har fått voldsomme mengder avbestillinger foreløpig, men at Ampera-e-kundene har fått en 30-dagers frist på å bestemme seg.
- Det er vanskelig å si hvor mange det blir. Det er en del som vil bruke tida de har fått, sier han.
Pr-sjefen har imidlertid ikke mye tro på stemningsrapporten fra Facebook.
- Tror du 60 prosent vil melde seg av? Nei, det tror ikke jeg. Det ville overraske meg, sier han når Dinside viser ham resultatet.
