BMW-verstinger

Flest mobilsyndere i denne bilen

Bilister som kjører Suzuki er de som bruker mobilen minst bak rattet. I den andre enden av lista, de som bruker mobilen mest, finner vi BMW-eiere.

SYNDER MEST: Eiere av BMW og andre tyske luksusbiler - pluss Tesla - går igjen blant de som bryter fartsgrensene oftest og skravler mest i mobilen mens de kjører, viser undersøkelsen blant 30 000 Fremtind-kunder. Foto: Rune Korsvoll
SYNDER MEST: Eiere av BMW og andre tyske luksusbiler - pluss Tesla - går igjen blant de som bryter fartsgrensene oftest og skravler mest i mobilen mens de kjører, viser undersøkelsen blant 30 000 Fremtind-kunder. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Rundt to av tre bilister bruker mobilen mens de kjører. Det viser en undersøkelse som forsikringsselskapet Fremtind har gjort blant sine kunder. Verst av alle er BMW-eiere. På de neste plassene kommer de som sitter bak rattet i en Audi, Volkswagen eller Renault.

Resultatene kommer fram når forsikringsselskapet studerer kjøreatferden til de kundene som har en såkalt Smartbil-forsikring.

Ved hjelp av kundenes telefon og en app, registreres kjøreatferden. Trygg og hensynsfull kjøring legger grunnlaget for rabatt på forsikringen. Kjøredata fra rundt 30 000 bilister og 140 millioner kjørte kilometer i 2020, ligger til grunn for konklusjonene i undersøkelsen.

RINGER MYE: To av tre bilister bruker mobilen mens de kjører, viser overvåkingen som Fremtind gjør av sine smart-kunde. Foto: Rune Korsvoll
RINGER MYE: To av tre bilister bruker mobilen mens de kjører, viser overvåkingen som Fremtind gjør av sine smart-kunde. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tesla- og BMW-eiere verst

- De som bruker mobilen mye mens de kjører bruker den alt for mye. Det vi si i snitt 27 prosent av sine kjøreturer, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. Han forteller at sjåfører i Nord-Norge og de som kjører asiatiske bilmerker er de som totalt sett er de tryggeste bak rattet.

- De som kjører Tesla og tyske biler har mest å gå på bak rattet, både hva angår kjøring totalt, mobilbruk og brudd på fartsgrensene. De som kjører asiatiske biler utmerker seg positivt, og «vinner» på nesten alle parametere, sier Skovly.

Suzuki-eiere skravler minst

Når det gjelder mobilbruk bak rattet, er det altså Suzuki-eierne som troner på toppen av trygghets-pallen. De bruker telefonen bare én prosent av tiden de kjører. Også de som kjører Kia og Subaru bruker telefonen langt mindre enn andre.

KKE SUZUKI-SJÅFØR: Folk som kjører Suzuki, snakker nesten aldri i telefon mens de kjører. Toyota-eiere er de som er flinkest til å holde seg innenfor fartsgrensen, viser undersøkelsen. Foto: Rune Korsvoll
KKE SUZUKI-SJÅFØR: Folk som kjører Suzuki, snakker nesten aldri i telefon mens de kjører. Toyota-eiere er de som er flinkest til å holde seg innenfor fartsgrensen, viser undersøkelsen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

– Vi vet at uoppmerksomhet, og da spesielt mobilbruk, er en kilde til mange store og små bilskader og trafikkulykker. Målet vårt med smart bilforsikring er å forebygge ulykker ved å belønne trygg kjøreatferd. Vi hjelper sjåførene til å bli bevisste på egen risikoatferd, sier Skovly.

Toyota-eiere holder fartsgrensen

Bilistene i Troms og Finnmark har den tryggeste kjøreatferden og færrest skader, fulgt av bilistene i Nordland.

Sammen med uoppmerksomhet er høy fart en av de hyppigste årsakene til både store og små trafikkulykker. I snitt har brukerne av Smartbil-appen brutt fartsgrensene i 21 prosent av alle bilturer.

De som kjører Toyota er flinkest til å overholde fartsgrensene, foran de som kjører Opel og Suzuki. I motsatt ende finner vi nok en gang BMW-sjåførene. De som kjører Tesla og Audi har også litt å gå på når det gjelder å overholde fartsgrensene.

OFTE FOR FORT: Brukerne av Fremtinds Smart-app, brøt fartsgrensen i 21 prosent av alle bilturene i 2020, Foto: UP
OFTE FOR FORT: Brukerne av Fremtinds Smart-app, brøt fartsgrensen i 21 prosent av alle bilturene i 2020, Foto: UP Vis mer

5000 kroner og tre prikker

Politiet er svært opptatt av å slå ned på ulovlig mobilbruk bak rattet. Da vi intervjuet UP-sjef Steven Hasseldal om dette i forbindelse med påskeutfarten, var han klar i sin tale:

- Å lese eller skrive en melding mens du kjører, tar oppmerksomheten bort fra veien i farlig lang tid. Legg bort mobilen når du setter deg bak rattet og la eventuelt andre i bilen ringe eller tekste dersom det er nødvendig, oppfordrer Hasseldal, som minner om at boten for mobilbruk nå er hevet til 5000 kroner. I tillegg får du tre prikker i førerkortet dersom du blir tatt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer