Disse er «best» på elbil

Flest rikinger kjører elbil

Hele 35 prosent av de som tjener over 1,5 millioner kroner i året kjører elbil. Har avgiftsfrie luksus-elbiler blitt en gavepakke til rike nordmenn?

DE FLESTE VELGER ELBIL: At også kjøpesterke kunder veger elbil er bra. Det hindrer dem i å kjøpe forurensende fossilbiler, og gjør at bruktmarkedet for elektriske biler etter hvert blir stort, slår Elbilforeningen fast. Foto: NTB Scanpix
DE FLESTE VELGER ELBIL: At også kjøpesterke kunder veger elbil er bra. Det hindrer dem i å kjøpe forurensende fossilbiler, og gjør at bruktmarkedet for elektriske biler etter hvert blir stort, slår Elbilforeningen fast. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Tesla, Audi, BMW, Mercedes og Volvo. Toppen av salgsstatistikken for nye biler i Norge domineres av luksusmerkene. I november var Porsche Taycan den 11. mest solgte bilmodellen i Norge. Ikke i noen andre land kan Porsche vise til slike tall.

Derfor kommer det heller ikke som noen overraskelse når en ny undersøkelse, som Ipsos har gjort for Gjensidige, viser at folk med høye inntekter er i et klart flertall blant elbilistene. Hele 35 prosent av de som tjener mer enn 1,5 millioner kroner i året svarer at de eier en elbil.

Totalt viser undersøkelsen at det fortsatt bare er sju prosent av befolkningen som sier at de har elbil.

Flere brukte elbiler

Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, mener at ingen av dem som kjøper ny bil i Norge er fattige.

– Avgiftsfritaket på elbil er der fordi elbil er dyrere i produksjon. I kombinasjon med høy engangsavgift på nye, forurensende biler, er dette en fordel for samfunnet fordi det gir mindre utslipp. Rundt 65 prosent av de som kjøper ny bil i dag velger elektrisk, og dette tallet vi øke kraftig neste år. Dette vil etter hvert også gagne alle de som skal kjøpe brukt bil, sier Berge og fortsetter:

VIL ØKE KRAFTIG: I dag velger rundt 90 prosent av alle private nybilkjøpere elbil. Neste år blir det enda flere modeller å velge mellom, også i rimeligere prisklasser. Foto: Rune Korsvoll
VIL ØKE KRAFTIG: I dag velger rundt 90 prosent av alle private nybilkjøpere elbil. Neste år blir det enda flere modeller å velge mellom, også i rimeligere prisklasser. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Elbiler for alle

– I Norge er det en stor majoritet (omtrent tre ganger så mange, red. anm.) som kjøper bruktbil, sammenliknet med nybil. Når nybilmarkedet blir elektrifisert, betyr det at bruktbilmarkedet etterhvert får god tilgang til elbiler. Det kommer dermed alle som trenger bil til gode. For elbiler er rimelige i drift. Desto raskere vi hindrer at de mest kjøpesterke kjøper forurensende biler, desto raskere blir miljøvennlige elbiler tilgjengelige for alle.

NORD-NORGE ØKER KRAFIG: Til tross for kulde, lang avstander, få bommer og lite kø, velger nå stadig flere elbil også i vårt nordligste fylke. Foto: Markus Penitkainen
NORD-NORGE ØKER KRAFIG: Til tross for kulde, lang avstander, få bommer og lite kø, velger nå stadig flere elbil også i vårt nordligste fylke. Foto: Markus Penitkainen Vis mer

Få kjører elbil i nord

Undersøkelsen til Ipsos viser også at det er store geografiske forskjeller i Norge, på hvor mange som eier en elektrisk bil. Hvis vi ser på de gamle fylkene, er det Akershus som er på topp med 24 prosent, fulgt av Rogaland og Hordaland med 21 prosent.

Helt på bunnen finner vi kanskje ikke så overraskende Troms og Finnmark, med bare seks prosent. Lange avstander, kalde vintre og langt mellom ladepunktene er ganske sikkert de viktigste årsakene. I disse fylkene er heller ikke fordelene med reduserte bompenger og kjøring i kollektivfelt for å slippe køen i morgenrushet noe som gir en elbil fordeler.

Elbilsalget i nord øker kraftig

Unni Berge forteller at også bilkjøpere i våre nordligste fylker nå har begynt å kjøpe elektriske biler, men at det vil ta lit tid før dette slår ut på statistikken.

– Nå har endelig Finnmark og Troms begynt å få positive salgstall for elbil i nybilmarkedet. I høst har vi hatt månedstall over 50 prosent i nybilsalget også i vårt nordligste fylke.

– Det er tre grunner til at dette har tatt tid: Elbiler hadde lenge kort rekkevidde. Dette er nå i endring. Fylket manglet hurtiglade-infrastruktur, men dette er nå endret gjennom satsing på hurtiglade-nettverket i nord. En viktig grunn til at elbiler tidlig ble populært flere steder i Sør-Norge, har vært miljørabatt i bomringen. Det er få bompengeprosjekter helt nord, konstaterer Berge.

MANGE BRUKTE: - Det store salget ev nye elbiler, gjør at også alle som skal kjøpe bruktbil ogs får mange biler å velge mellom, sier Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen
MANGE BRUKTE: - Det store salget ev nye elbiler, gjør at også alle som skal kjøpe bruktbil ogs får mange biler å velge mellom, sier Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen Vis mer
TEST: Renault Zoe ble slaktet i ny krasjtest. Video: EuroNCAP. Vis mer

– Elbil dyrt i Norge

Med fritak for engangsavgift og moms skulle man tro at det er billig å eie en elektrisk bil i Norge. Det er det ikke. En undersøkelse gjennomført av Leaseplan, ett av Europas største flåteselskaper for bil, viser at det er langt dyrere å eie elbil i Norge enn i de fleste andre land. Leaseplan har sett på utgiftene per måned for sine elbiler i mellomklassen - for eksempel Polestar 2, ifølge undersøkelsen.

Aller billigste er det å eie elbil i Hellas med 7 563 kroner i måneden, fulgt av Tyskland med 7 603 og Sverige med 7 693. Også de andre nordiske landene er billigere enn Norge: Finland med 8 563 kroner og Danmark med 8 573. Et godt stykke nedover på listen finner vi Norge med 9 083 kroner i måneden.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer