I følge Automedia ligger løsningen i eget konsern. Volvo S40/V50, som Focus deler plattform med, har en utgave som kan danne et spennende utgangspunkt for en heftig RS-modell.
Femmer
Hvis T5 blir utgangspunktet betyr det en 2,5-liters femsylindret motor som med turbo yter fra 210 til 300 hestekrefter i forskjellige Volvo-modeller. I en forhjulsdrevet S40 sørger en versjon med 220 hestekrefter og 320 Nm ved 4.800 o/min for at 0-100 km/t er unnagjort på 6,8 sekunder, 0,1 sekunder saktere enn forrige Focus RS klarte med sin 2-liters turbomotor på 215 hestekrefter.
Sterkere med firehjulsdrift
Sannsynligvis lander Ford på en versjon rundt 250 hestekrefter for ny Focus RS. Den vil trenge litt ekstra hestekrefter fordi den kan komme til å bli utstyrt med firehjulsdrift. Firehjulsdriften er av samme type som i Volvo, det vil si et system fra den svenske underleverandøren Haldex. Dette systemet er nok ikke det de en rallykjører har øverst på ønskelisten, biler med den elektronisk styrte Haldex-koplingen kan ikke kjøres på samme måte som en firehjulstrekker med en mer konstant fordeling av krefter til bakhjulene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger