Focus ST - effektsjefen

225 hestekrefter, turbo, en ekstra sylinder og en halv liter mer slagvolum gir nye Focus ST kraftoverskudd i forhold til resten av GTI-gjengen.

Publisert
Sist oppdatert

LE CASTELLET (DinSide Motor): Og selv om spesielt dreiemomentet imponerer er det kjøreegenskaper som er avgjørende for biler i denne klassen. De første milene i bilen ble utført i urovekkende høy komfort, en komfort som til nå har vært ensbetydende med ikke alt for spenstige kjøreegenskaper. Vi tok feil. Ford har fått til en kombinasjon av komfort og GTI-veigrep som imponerer, og sannsynligvis var det den dreimomentsterke motoren som fikk Ford til å prøve kombinasjonsøvelsen.

Svensk turbokraft

Og motoren er den samme som sitter i fetteren Volvo V50 T5, men med en litt annen karakteristikk og fem hestekrefter ekstra. Der Volvo-versjonen har 320 Nm fra 1.500 til 4.800 o/min, nøyer Focus ST seg med samme dreiemomentet fra 1.600 til 4.000 o/min. Gevinsten er høyere toppeffekt tatt ut 1.000 o/min over toppeffekten i T5-versjonen. Focus ST stiller med 225 hestekrefter ved 6.000 o/min, og selv om det føles mer effektivt å ligge lavere i turtall, er karakteristikken klart mer sportslig enn i Volvoen.

Det er noe spesielt med lyden i femsylindrede motorer, og kanskje særlig de som er utstyrt med turbo. Også her har Focusen en fordel i forhold til Volvoen, litt av lyden slipper faktisk inn til sjåføren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer