Når feil oppstår

Føler seg truet av bruktbil-selgeren

Mange bruktbil-kjøpere må skremme selgeren med advokat for å få fikset feil på bilen. Flere føler seg truet av selgeren.

VIKTIG SJEKK: - Det er viktig å sjekke bruktbilen nøye, sier Asbjørn Rognes, som har jobbet som bruktbil-biltester og rådgiver for NAF-medlemmer i en mannsalder. Han avslører de dyre fellene du kan gå i. Foto: NAF
VIKTIG SJEKK: - Det er viktig å sjekke bruktbilen nøye, sier Asbjørn Rognes, som har jobbet som bruktbil-biltester og rådgiver for NAF-medlemmer i en mannsalder. Han avslører de dyre fellene du kan gå i. Foto: NAF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

To av ti bruktbil-kjøpere opplever uenighet med selgeren. En landsdekkende undersøkelse som YouGov har gjennomført for If, viser at det fortsatt er mange som blir uenige med selgeren når det dukker opp feil og problemer med bilen i etterkant.

Av de 719 bilkjøperne som er spurt, svarer så mange som 19 prosent ja på spørsmålet «har du noen gang havnet i uenighet med selgeren etter et bruktbilkjøp».

Av disse igjen, svarer 28 prosent at det tok tid å komme til enighet men at det ordnet seg. 20 prosent svarte at de måtte true med advokat og 16 prosent følte seg truet av selgere.

VIKTIG KJØPEKONTRAKT: - Det er viktig å bruke en standardisert kjøpekontrakt, for å unngå krangler som vår undersøkelse avslører, sier Kenneth Halvorsen i If. Foto: Rune Korsvoll
VIKTIG KJØPEKONTRAKT: - Det er viktig å bruke en standardisert kjøpekontrakt, for å unngå krangler som vår undersøkelse avslører, sier Kenneth Halvorsen i If. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Må ha advokat-hjelp

– Vi ser dessverre en del ganger at konfliktnivået etter en bruktbil-handel kan bli høyt, og at det er nødvendig å bruke rettshjelpsdekningen på bilforsikringen for å få juridisk bistand, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Mitt råd til bruktbil-kjøpere er å få undersøkt bilen grundig ved kjøp og bruke en standardisert kjøpskontrakt. Og så er det selvfølgelig lov å se an bilselger. Aner du ugler i mosen, kan det kanskje være lurt å følge magefølelsen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If.

OVERRASKENDE: Det er overraskende mange som svarer at de har problemer med å komme til enighet med selgeren, dersom det oppstår feil på bruktbilen. Graf: YouGov
OVERRASKENDE: Det er overraskende mange som svarer at de har problemer med å komme til enighet med selgeren, dersom det oppstår feil på bruktbilen. Graf: YouGov Vis mer

De dyreste spøkelsene

Asbjørn Rognes har jobbet som bruktbil-biltester og rådgiver for NAF-medlemmer i en mannsalder. Han vet godt hvilke feil og problemer som vanligvis skaper problemer.

Rognes mener at en test av den brukte bilen er den beste medisinen mot uforutsette feil og problemer. Her gir han deg sine beste råd for å unngå de største og dyreste ”spøkelsene” når du kjøper bruktbil.

Dyre heftelser

Sjekk at forrige eier ikke har påført bilen økonomiske heftelser i form av lån. Når du har skrevet under kontrakten, er det du som står ansvarlig for disse heftelsene. NAFs advokater har sett heftelser opp til flere hundre tusen kroner. Om bilen har heftelser sjekker du enkelt i Brønnøysund-registrene.

FEIL KILOMETER: Spesielt på en del brukt-importerte biler, bør du være oppmerksom på at kilometerstanden kan være skrudd tilbake. På mange moderne biler er det enkelt med en liten datamaskin. Foto: TÜV
FEIL KILOMETER: Spesielt på en del brukt-importerte biler, bør du være oppmerksom på at kilometerstanden kan være skrudd tilbake. På mange moderne biler er det enkelt med en liten datamaskin. Foto: TÜV Vis mer

Kilometerjuks

Med en spesialtilpasset datamaskin er det relativt enkelt å skru tilbake kilometer-telleren på en moderne bil. En del brukt-importerte biler fra Tyskland er spesielt utsatt. Du kan sjekke hvor langt bilen var kjørt på siste EU-kontroll og andre opplysninger om bilen hos Statens vegvesen.

Har bilen vært på jevnlig service, vil det også stå i serviceheftet. Slitasje på ratt, seter og pedaler kan også gi en viss indikasjon.

Slitt tannreim

Mange biler har ei tannreim av gummi som driver kamaksel og ventiler i motoren. Denne skal byttes på bestemte intervaller – ofte rundt 100 000 – 120 000 kilometer. Be om dokumentasjon på at dette er gjort. Jobben koster vanligvis fra 5000 til 10 000 kroner, men dersom reima er gammel og ryker, kan motoren lett få skader for 20 000 – 30 000 kroner.

SJEKK SELV: Mange av de dyre bruktbil-fellene kan du relativt enkelt sjekke selv. Foto: Rune Korsvoll
SJEKK SELV: Mange av de dyre bruktbil-fellene kan du relativt enkelt sjekke selv. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Rustne bremser

Dette er en feil som er blitt et stort problem på biler med skivebremser. I daglig kjøring brukes stort sett bare bremsene foran, noe som fører til at bremsene bak ruster og henger seg fast. Dersom både bremseklosser, bremseskiver og kalippere foran og bak må skiftes, er det fort snakk om 10 000 kroner.

Tett partikkelfilter

Moderne dieselbiler har et filter i eksosanlegget som fanger opp sotpartikler. Disse partiklene skal brennes bort med jevne mellomrom, men erfaringer viser at filteret kan gå tett. Spesielt utsatt er biler som går mye i småkjøring. Dersom partikkelfilteret må byttes, kan du forberede deg på en regning på minst 10 000 – 15 000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer