– Det er ikke kult nok med elskilter. Og nå kan folk tro det er fritt fram.
Det sier UP-sjef Steven Hasseldal til Dinside om det som nå skjer.
I juli skrev vi om den nye trenden blant elbilistene - spesielt de som kjører Porsche Taycan - at de benytter vanlige stedsskilter, framfor tradisjonelle elbilskilter. Ifølge motor.no har om lag én av fire Taycan-eiere skaffet seg stedsskilter. Totalt er det 853 nye elbil-kjøpere som har gjort dette.
– Vanskelig å identifisere
Nå frykter utrykningspolitiet (UP) at elbil-skilttrenden skal skape trøbbel i trafikken.
– Det kan bli vanskeligere å identifisere elbiler i kollektivfeltet, sier Hasseldal.
Kollektivfeltet er forbeholdt busser og drosjer i trafikk. I tillegg har nullutslippsbiler lov til å benytte feltet, som en midlertidig gulrot - om enn med noen unntak. Å kjøre ulovlig i kollektivfeltet kvalifiserer til et forenklet forelegg på 5500 kroner.
Frykter negativ dominoeffekt
Politietaten er nå redd dominoeffekten, av at ikke-elbiler skal «hive seg etter» elbiler med vanlige skilter i kollektivfeltet. UP-sjefen understreker imidlertid at de ikke har noen erfaring med dette ennå.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger