Med snart 270.000 elbiler og 115.000 ladbare hybrider på norske veier, nærmer Norge seg 400.000 biler med stikkontakt. Det utgjør 15 prosent av bilparken.
- Ladeinfrastrukturen langs veiene er vår største bekymring akkurat nå. I løpet av 2020 vil vi antakelig passere en halv million elbiler og ladbare hybrider, sier senior kommunikasjonsrådgive Nils Sødal i Norges Automobilforbund (Naf).

Mot prisras på brukte elbiler
- Ikke godt nok
Derfor mener Naf det er avgjørende at det bygges ut langt flere og kraftigere ladere til elbiler og ladbare hybrider i årene som kommer.
Før sommeren la regjeringen fram en strategi for alternativt drivstoff, men dette er langt fra nok til å møte utviklingen, ifølge dem.
- Det som kom fra regjeringen var i praksis ikke en strategi. Den var et håp om en markedsbasert utbygging fra ladeaktørene. I praksis fungerer dette ikke, fordi antall ladere holder ikke tritt med elbiltettheten. Vi etterlyser større ambisjoner enn det markedet greier å levere, sier Sødal.

Gammel klassiker gjenoppstår som elbil
Hvor blir det av støtten?
Nå stiller Naf tre krav til regjeringen for å få på plass et bedre og mer rettferdig ladetilbud til el- og hybridbilistene:
- Få på plass mange nok ladere. Med dagens utbyggingstempo blir det stadig flere elbiler per ladepunkt og lengre ladekøer. Statistisk sentralbyrå (SSB) har nettopp lagt fram tall som viser at antallet elbiler per ladepunkt økte fra 13 til 18 fra 2016 til 2018.
- Bygge flere ladepunkter med større effekt. Nå kommer det en rekke elbiler som kan lade langt raskere enn den norske standarden på 50 kilowattt. Vi må i større grad bygge hurtigladere for fremtiden.
- Flere må få tilgang til trygg hjemmelading. Hvor blir det av støtten til hjemmelading som regjeringen har skrevet om i regjeringsplattformen, men som vi ennå ikke har sett noe til, spør Naf.
