Insignia er Opels relativt ferske mellomklassebil. Her i Norge var den landets tredje mest solgte bilmodell i mai måned, etter at stasjonsvognen også kom på markedet tidligere i vår.
Nå kommer det en ny variant, ved navn Ecoflex, med et lavere utslipp enn resten av modellene. Varianten er basert på den vanlige dieselmotoren på 2,0 liter og man har valgt den sterkeste effektvarianten som basis, hvis vi ser bort i fra dobbelturbomotoren med 190 hester. Likevel er CO2-utslippet vesentlig lavere enn for de svakere motoralternativene.
136 gram
136 gram slipper Ecoflex ut, med 160 hester og 380 newtonmeter. Dette tilsvarer 0,52 liter per mil og kan sammenlignes med 154 gram og 0,58 liter for versjonen med 130 hester uten forbruksoptimeringen.
Som vanlig dreier det seg om forholdsvis enkle grep for å redusere luft- og rullemotstand. Men 18 grams reduksjon er likevel nok til at man kan lure på hvorfor ikke denne sparepakken er standard på alle varianter. Vår erfaring tilsier at det som regel er få og relativt ubetydelige ulemper knyttet til de knepene som er brukt for å senke forbruket.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger