Å eie en elbil begynner å bli ganske vanlig, og gjenvinningsaktørene klør seg i hodet over det kommende klimaspørsmålet:
Hva gjør vi når dagens elbiler skrotes og kasseringen av litiumionbatterier øker?
For Nissans del har det hittil vært uhyre lite utskiftinger av hele batterier, ifølge Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef for Nissan Nordic i Norge.
I stedet er det mest utskiftning av enkeltceller i de tilfeller det er snakk om redusert batterikapasitet, som i så fall kan være aktuelt i dag.
Men innen få år er det forventet en pensjonering i stor skala.
I 2024 er det anslått at det vil skrotes 40.000 el- og hybridbiler, ifølge Batteriretur AS' nettsider.
Dette tilsvarer demontering og transportering av 174 batterier hver dag hvis ting skal gå effektivt.
Bransjen tar grep
Batteriretur AS er Norges største og eldste returselskap. Med 17 ansatte håndterer de tilnærmet all retur av høyenergibatterier i Norge. Batteriet utmonteres og klareres hos biloppsamleren, før det pakkes og transporteres etter strenge forskrifter til Batterireturs mottak i Sandefjord og Fredrikstad.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger