Ford Focus RS offisiell

Dette er de offisielle bildene av kommende Ford Focus RS. Se godt, for den blir neppe vanlig på norske veier…

Ford Focus RS offisiell
Publisert
Sist oppdatert

Prototypen ble vist senest på Paris-utstillingen i høst og allerede da var det klart at den var så godt som identisk med produksjonsmodellen som nå altså er offisiell. Og selv med bildene av sistnevnte nå for hånden er det sannelig ikke lett å se forskjell. Men fargen er i alle fall annerledes og man gjør kjent at 0-100 skal gå på 5,9 sekunder. Fortsatt oppgir man 300 hester og 410 newtonmeter, og denne kraften hentes fra en 2,5 liter stor turbomotor opprinnelig fra Volvo.

Mange ble nok litt overrasket over at RS ikke får firehjulsdrift. I stedet har man satset på en differensialbrems for å sikre grepet og noe man kaller RevoKnuckle for å nøytralisere kraftreaksjoner i styringen.

Dyr

Det er vel først og fremst to årsaker til at man velger å gå for forhjulsdrift. Den ene er selvsagt vekthensyn. Den andre faktoren som trolig har spilt inn er pris. Dette skal nemlig være en relativt sett billig bil. Takket være norske avgifter forsvinner det elementet ganske så fort når skiltene skal på her til lands. For dette blir en dyr bil. Den litt mildere ST-versjonen med 225 hester koster snaut 500.000, hvorav over 300.000 kroner er avgifter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer