Det hele startet med en krangel i 1963. Enzo Ferrari ville ikke selge racing-kompetanse til Fords internasjonale racing-satsing. Senere på året startet likevel arbeidet med å utvikle Ford GT med et forsiktig utgangspunkt i Lola GT.
Motgang
Allerede våren 1964 ble Ford GT presentert for internasjonal presse. På sommeren 1964 opplevde Ford fiasko på Le Mans på grunn av ustabilitet og problemer med transakselen (girkasse og differensial i en enhet). Men den fikk i hvert fall bevist at den var rask nok for konkurranse.
Hjelp av Shelby
Høsten 1964 ble amerikaneren Carroll Shelby leid for å hjelpe til med racing-satsingen. Han installerte en 7-liters motor i Ford GT og denne bilen er kjent som Mark II GT 40. I 1965 kommer gjennombruddet når Ford GT 40 vinner på Daytona og slår nesten alle banerekorder.
Rent bord
Nå løsner det virkelig for Ford GT 40. I løpet av 1996 vinner Ford GT 40 et 24-timersløp på Daytona, et 12-timersløp på Sebring og 24- timersløpet Le Mans. Suksessen fortsetter året etter blant annet ved å slå Ferrari på Le Mans med fire runder.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger