Fra å være en av de mest solgte bilmerkene i Norge, har salgskurven stort sett pekt nedover for Ford her i landet. I et SUV- og elbiltungt marked, har Ford rett og slett ikke hatt modeller som faller i smak. Men med bilene som nå er rett rundt hjørnet er det imidlertid duket for et solid comeback.

Vi har verdens suverent dyreste fartsbøter
Mustang-inspirert elbil
Aller mest spennende er den nye, elektriske bilen som skal lanseres til høsten. Foreløpig har Ford ikke fortalt oss mye om denne bilen, bortsett fra at den blir en konkurrent til nye Tesla Y, at den kommer med to batteripakker, firehjulstrekk og 600 kilometers rekkevidde på den største utgaven.
Men de første kundene må dessverre smøre seg med tålmodighet. De første bilene blir først levert høsten 2020.

Tøffest i klassen
Før dette er det flere nye SUV-er, i tre forskjellige størrelser, på vei. Explorer er den tøffeste SUV-en vi har sett, så langt.

Her er Fords nye elbil
- Den er i utgangspunktet en amerikansk bil og størrelsen er deretter.
- Den har plass til sju.
- Den kommer med et ladbart hybrid-drivverk, som ifølge Ford skal gi en elektrisk rekkevidde på 40 kilometer.
- Totalt får du 450 hester og 840 newtonmeter dreiemoment å rutte med, fordelt på 350 hk fra en V6 bensinmotor og 100 hk fra den elektriske motoren.
- Bilen har firehjulstrekk
- Den kan trekke en henger på 2,5 tonn.
Med andre ord er Explorer barsk å se på, men den har også tøffe ytelser. Og for første gang har vi hatt bra plass i de bakerste setene i en sju-seters bil.

Tror på norsk suksess
Konserndirektør Finn Jentoft i Kvernland Bil, en av Nores største Ford-forhandlere, tror det er mulig å selge Explorer, til tross for størrelsen:

Elbil: Så mye kan du spare i året
- Det selges en del biler av denne størrelsen i Norge, for eksempel Volvo XC90, og at CO2 utslippet på Explorer skulle tilsi at den bør kunne få en konkurransedyktig pris, sier Jentoft.
Spennende familie-SUV
For vanlige familier er det imidlertid nye Kuga Kvernland har størst tro på. Dinside har sett og prøvesittet neste generasjon Kuga, og det er først og fremst den forhandleren tenker på.
- Nye Kuga er litt lengre og bredere enn dagens Kuga, og det merker vi først og fremst på plassen i baksetet og i bagasjerommet.
- Benplassen bak er overraskende stor og bagasjerommet passer til en barnefamilie.

Avgiftsgunstig ladbar hybrid
Kuga har fått et helt nytt og mer sportslig utseende. Den blir tilgjengelig i mange utgaver - både som ladbar hybrid, vanlig hybrid og såkalt mild hybrid, med et 48 volt elektrisk system, som gir et lite bidrag til akselerasjon og dreiemoment.

I år må vi betale 2,3 milliarder mer i bommene
Den ladbare hybriden får 225 hester, og en elektrisk rekke-vidde på 50 kilometer, ifølge Ford. Også Kuga får et lavt CO2-utslipp, og dermed lave avgifter som igjen gir en gunstig pris.
I tillegg kommer den med bensin- og dieselmotor, når den kommer i butikken i begynnelsen av neste år.

Liten SUV i høst
Allerede i høst kommer Fords nye, kompakte SUV, som skal bygges med mye av den samme teknologien vi finner i Fiesta. Størrelsesmessig kommer bilen, som får navnet Puma, til å være midt i mellom dagens EcoSport og Kuga. Bilen får et såkalt mildt hybriddrivverk, som i tillegg til en 1,0 liters bensinmotor, har et 48 volts batteri som gjenvinner bremse-energien og en liten elektrisk motor som hjelper til å øke dreiemomentet og gir ekstra krefter under akselerasjon. Du får 155 hester og 241 newtonmeter dreiemoment til rådighet.

Ford er på jakt etter kunder som vil ha en sporty SUV, men samtidig ikke har behov for en så stor bil som Kuga.
Vi har sett bilen under et arrangement Ford hadde i Amsterdam i dag, men den offisielle visningen av en helt ferdig bil vil først skje på Frankfurt-utstillingen i september.
