Ford med ny elbil og SUV

Ford med et solid comeback i Norge

De neste månedene lanserer Ford flere SUV-er og en spennende elbil. Men det er store Explorer som kommer til å vekke størst oppmerksomhet på veien.

FORD MED NY ELBIL OG SUV: Ford ta tilbake tapte markedsandeler med ny offensiv. Explorer er den største og barskeste SUV-en i deres nye produktlinje. Foto: Rune Korsvoll
FORD MED NY ELBIL OG SUV: Ford ta tilbake tapte markedsandeler med ny offensiv. Explorer er den største og barskeste SUV-en i deres nye produktlinje. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra å være en av de mest solgte bilmerkene i Norge, har salgskurven stort sett pekt nedover for Ford her i landet. I et SUV- og elbiltungt marked, har Ford rett og slett ikke hatt modeller som faller i smak. Men med bilene som nå er rett rundt hjørnet er det imidlertid duket for et solid comeback.

Mustang-inspirert elbil

Aller mest spennende er den nye, elektriske bilen som skal lanseres til høsten. Foreløpig har Ford ikke fortalt oss mye om denne bilen, bortsett fra at den blir en konkurrent til nye Tesla Y, at den kommer med to batteripakker, firehjulstrekk og 600 kilometers rekkevidde på den største utgaven.

Men de første kundene må dessverre smøre seg med tålmodighet. De første bilene blir først levert høsten 2020.

Tøffest i klassen

Før dette er det flere nye SUV-er, i tre forskjellige størrelser, på vei. Explorer er den tøffeste SUV-en vi har sett, så langt.

  • Den er i utgangspunktet en amerikansk bil og størrelsen er deretter.
  • Den har plass til sju.
  • Den kommer med et ladbart hybrid-drivverk, som ifølge Ford skal gi en elektrisk rekkevidde på 40 kilometer.
  • Totalt får du 450 hester og 840 newtonmeter dreiemoment å rutte med, fordelt på 350 hk fra en V6 bensinmotor og 100 hk fra den elektriske motoren.
  • Bilen har firehjulstrekk
  • Den kan trekke en henger på 2,5 tonn.

Med andre ord er Explorer barsk å se på, men den har også tøffe ytelser. Og for første gang har vi hatt bra plass i de bakerste setene i en sju-seters bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer