I USA har det nemlig vært minst like mye fokus på at kollisjonsputer har krevd noe slikt som 5 menneskeliv, og det nesten utelukkende fordi de omkomne ikke var korrekt festet med sikkerhetsbelte. Men kollisjonsputene kan også skade, og det er hovedsakelig for å minimere disse personskadene at Ford har utviklet et nytt sikkerhetssystem som i USA lanseres i den kommende årsmodellen av Taurus.
Fords system er kalt ASR - Advances Restraint System. Systemet består av fem trinn:
1. Setebelte forstrammere - som finnes i de aller fleste nye biler. Enkelt forklart er dette systemet som sørger for at setebeltet tar inn så mye som mulig slakk idet du spenner på deg beltet, i tillegg til at det strammes ekstra gjennom bruk av små "sprengladninger" dersom man kolliderer. Slike beltestrammere kalles gjerne pyrotekniske beltestrammere.
2. Slike systemer kan gjøre beltet for stramt, særlig når kollisjonen skjer i stor hastighet. Da sørger Ford's ASR-system for at fjæren som strammer beltet rett og slett strekker seg ut igjen når belastningen overstiger gitte verdier.
3. Seteposisjonssensorer er neste steg. Dersom man har småbarn, eller kortvokste personer i fremsetet, vil kollisjonsputen utlåses med mindre kraft enn om setet er langt bak, siden langbente personer bruker lengre tid på å "treffe" kollisjonsputen etter at den er utløst.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger