Ford med ny kollisjonspute-teknologi

Allerede neste år vil Ford introdusere en helt ny sikkerhetsteknologi: Oppblåsbare bilbelter.

Kollisjonsputen er en snart 30 år gammel oppfinnelse. Likevel er det først til neste år at en bilprodusent lanserer en variant som kan beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjoner. Vi snakker verken om Mercedes-Benz eller Volvo, men om Ford. Foto: Ford
Kollisjonsputen er en snart 30 år gammel oppfinnelse. Likevel er det først til neste år at en bilprodusent lanserer en variant som kan beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjoner. Vi snakker verken om Mercedes-Benz eller Volvo, men om Ford. Foto: Ford Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du - som oss - er opptatt av bil og teknologi, så er det én tanke som umiddelbart vil slå deg når du nå leser om Fords nye oppfinnelse: Hvorfor kommer den først nå? Hvorfor har ikke Mercedes-Benz eller Volvo introdusert denne oppfinnelsen for lenge siden?

Snart 30 år siden

Kollisjonsputen slik vi kjenner den i dag ble introdusert av Mercedes-Benz allerede i 1981, og kan snart markere sitt 30-årsjubileum. I dag selges det knapt biler med færre enn seks kollisjonsputer her i landet. Og stadig nye kollisjonspute-løsninger dukker opp. Den siste nyvinningen på området er bakrutekollisjonsputen, som ble introdusert verdens minste fireseter, Toyota iQ. Fra tidligere hadde vi front-, side-, hode-, kne- og setekollisjonsputer.

Baksetet "diskriminert"

Felles for flertallet av kollisjonsputene er imidlertid at de er ment å sikre forsetepassasjerene. Riktignok vil hodekollisjonsputer også sikre baksetepassasjerene ved sidekollisjoner. Det finnes også noen få modeller, deriblant Audi A6, som leveres med sidekollisjonsputer i baksetene. Men også disse har, som navnet tilsier, utelukkende effekt ved sidekollisjon. Toyota iQ er foreløpig alene om sine bakrutekollisjonsputer. Disse vil beskytte baksetepassasjerene, men kun ved påkjørsel bakfra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer