Med hele 1419 HK og syv elektriske motorer er nye Mustang Mach-E 1400 en prototype som er utviklet for å vise publikum hva en elektrisk bil kan oppnå av ytelser og prestasjoner.
Bilen er laget i samarbeid med RTR Vehichle, og ble første gang vist fram i dag, 21. juli 2020.
RTR Vehichle ble startet opp av den verdenskjente drifteren Vaughn Gittin Jr. som har konkurrert med vår egen verdensmester i drifting, Fredric Aasbø. Gittin har også vært i Norge å kjørt Mustang på Gatebil.
Bilen firmaet hans har bygget, baseres på et Mustang Mach-E GT-karosseri.
– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre, sier Gittin.


Superelbilen utsatt
Dessverre er det svært lite informasjon å hente foreløpig, for eksempel om hvordan man har greid å plassere hele sju motorer til å samarbeide om fire hjul også, og i det hele tatt hvorfor man har valgt å gjøre det. Trolig er det snakk om bruk av motorer som allerede brukes i Mustang.
- Mustang Mach-E 1400 leverer en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier Chief Programme Engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.
Tar du deg tid til å se videoklipp av både kjøring og bygging, er det liten tvil om at de har kunnskapen til å få det til å virke. Mustangen virker veldig lettkjørt og altfor sprek.
Takket være spoilerdesignen har bilen hele 1000 kilo downforce i 257 km/t.
Understellet og motorene jobber sammen under et stort antall setpus, som ifølge RTR gir den prestasjoner ingen andre kan vise til. Store ord fra RTR der, altså.

– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den med, er en tur i en berg- og dalbane, sier Vaughn Gittin Jr. som selvfølgelig er mannen bak rattet.
