Ford tester kompaktracer

Ford er i full sving med testingen av kommende Focus ST.

Focus ST er allerede vist, men testbilene er likevel "kamuflerte" Foto: Ford
Focus ST er allerede vist, men testbilene er likevel "kamuflerte" Foto: Ford Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

60 prototyper av kommende Focus ST er nå sendt ut på veiene i Europa og Nord-Amerika for testing. Ford deler i den anledning bilder og info om prosessen som bilen gjennomgår før den skal lanseres neste år en gang. Og som vanlige Focus, blir dette en global bil som skal selges på en lang rekke markeder, i motsetning til den europeiske forgjengeren, som vi forøvrig har testet.

En annen forskjell er motoren. Forgjengeren hadde en 2,5-liters turbofemmer med 225 hestekrefter, hentet fra Volvo. Nå er det en egenutviklet 2,0-liter som gjelder. Den har fire sylindre, men også turbo. Og effekten ligger i følge Ford selv an til å havne på 250 hestekrefter.

Mer effektiv

En hyggelig bieffekt er at forbruket også skal bli vesentlig lavere. Slik vi kjenner Fords nye Ecoboost-motor, og for så vidt også forgjengeren, har vi tro på et skikkelig kvantesprang på dette området. Dette er også fordelaktig for prisen til denne bilen i Norge. Men selv om dette er en forholdsvis rimelig bil i mange land, vil nok den nok bli påført ganske store avgifter i det norske avgiftssystemet.

Skjønt, like uheldig som topputgaven av forrige Focus, RS, blir den neppe i så måte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer