Ford Thunderbird:Fuglen tordner igjen

Selv om Chrysler er eksperter på nostalgiske retrolinjer, er det Ford som nokså uventet stakk av med årets pris for det mest tårevåte gjensynet av en amerikansk legende. Ford Thunderbird-konseptet er akkurat hva Ford trenger nå, på nøyaktig samme måte som de trengte den første Thunderbird i 1954.

Publisert

Da var nemlig kundene, særlig de unge, på vei vekk fra bilgiganten. Ford var rett og slett nærmest synonymt med kjedelig. Thunderbird greide å motbevise dette i 1954, og er det noe Ford (i USA) trenger nå, så er det nettopp en ny slik bil.

For Ford Thunderbird avgikk ved døden i 1997, og var da noe av det traurigeste man kunne kjøpe seg av sportsbiler i USA. Så kjedelig og anonym at den knapt fortjente betegnelsen “sports”bil. Jovisst var det en bil som gikk fort, den så bare rett og slett ikke slik ut.

I det nye konseptet tar Ford nostalgien frem, og oversetter den til dagens formspråk. Svært vellykket, synes nå vi.

Fordums tordengfugler

En toseters roadster med avtagbar hard-top var grunnopskriften i 1954. Så også nå. I 1961 – 62 kom Thunderbird med de to dørene distinkt plassert nokså midt på bilen i stedet for nokså langt bak, slik tradisjonen med slike biler er. Thunderbird-merket på grillen har dessuten et lite innlegg i turkis på årets konsept, det burde bringe frem minner hos noen og enhver.

Foreløpig lar vi bildene tale for seg selv, Ford var nemlig svært tilbakeholde med andre opplysninger om bilen. Men da Thunderbird utgikk i 1997, svor daværende president for Ford “Automotive operations” Joe Nasser, at det ikke skulle gå lang tid før Thunderbird reiste seg som fugl Fønix fra asken. Hvilket den nå har gjort.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.