Flere nye varebiler

Fords tre nye elbiler

De to neste årene skal Ford lansere tre nye elektriske personbiler her hjemme. En elektrisk utgave av Puma er en av dem.

ELEKTRISK PUMA: Den ene av de tre nye elbilene er en elektrisk utgave av Ford Puma. Den er allerede i salg i Norge med hybriddrivverk. Foto: Rune Korsvoll
ELEKTRISK PUMA: Den ene av de tre nye elbilene er en elektrisk utgave av Ford Puma. Den er allerede i salg i Norge med hybriddrivverk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ford har hatt stor suksess med elektriske Mustang Mach-E i Norge. Og mer spennende skal det bli. Ford avslører nå at de satser for fullt på elektriske biler de neste årene. Tre nye personbiler og fire varebiler står på planen før utgangen av 2024. Alle bilene skal bygges i Europa.

Den første bilen, som blir en mellomting mellom en vanlig personbil og en SUV, kommer allerede neste år. Den skal bygges på den samme MEB-plattformen som VW blant annet bruket til sin ID.4. Den vil få en rekkevidde på rundt 500 kilometer og blir vist offentlig seinere i år.

Sportslig crossover

Den andre bilen blir noe Ford kaller en «sports crossover». Denne skal også bygges på den samme plattformen og blir trolig en kupé-utgave av den første.

Det er slik VW har gjort når de har lansert ID.5 som en sportslig utgave av ID.4 og Skoda med Coupé-modellen som en mer sportslig variant av familiebilen Enyaq. Denne kommer etter planen til Norge i 2024.

KOMMER NESTE ÅR: Den første av de nye elbilene er en crossover - en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil. Den skal bygges på den samme plattformen som VW ID.4 og Skoda Enyaq, og kommer til Norge neste år. Ill: Ford
KOMMER NESTE ÅR: Den første av de nye elbilene er en crossover - en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil. Den skal bygges på den samme plattformen som VW ID.4 og Skoda Enyaq, og kommer til Norge neste år. Ill: Ford Vis mer

Da kommer også en elektrisk utgave av Ford mest populære bil i Europa for øyeblikket – Puma. Denne er en kompakt SUV på størrelse med Hyundai Kona Electric, MG ZS EV og VW ID.3.

Spennende Puma

Ford har ennå ikke avslørt noe hva vi kan vente av priser, rekkevidde eller annen teknologi i elektriske Puma. For å være konkurransedyktig bør den kunne kjøre over 400 kilometer.

Da vi testet Puma for en tid tilbake, var konklusjonen at den hadde overraskende god innvendig plass til bare å måle 4,19 meter fra støtfanger til støtfanger. Blant annet har den det største bagasjerommet i klassen. I tillegg kommenterte vi at bilen hadde imponerende mye utstyr som standard. Elektriske Puma skal bygges i Romania. Hybrid-utgaven av bilen, som selges i Norge i dag, koster fra 340 000 kroner.

TO UTGAVER: To av de nye elbilene skal bygges på den samme plattformen som blant annet Skoda bruker til sin Enyaq. Den første kommer neste år og blir en familiebil, den andre kommer i 2024 og får et mer sportslig preg.
TO UTGAVER: To av de nye elbilene skal bygges på den samme plattformen som blant annet Skoda bruker til sin Enyaq. Den første kommer neste år og blir en familiebil, den andre kommer i 2024 og får et mer sportslig preg. Vis mer

Midt i blinken for Norge

Alle de tre elektriske bilene er svært spennende for Norge. De treffer akkurat smaken til norske bilkjøpere: Kombinasjonen elbil og SUV/crossover.

De elektriske varebilene som Ford skal bygge, er to utgaver av Transit og to utgaver av Tourneo. To av bilene kommer til Norge neste år. De to siste og største varebilene i 2024.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer