Vi minnes om at Volkswagen er mer enn Polo, Golf og Passat. Både Beetle, CC ("den pene Passaten", den spennende XL1 og - Scirocco, beviser at det er variasjon og kreativitet i hodene på gigantkonsernets ledelse, også innenfor selskapets "brød-og-smør"-merke.
VW forbereder også noe de kaller en "Sportsvan".
Måtte oppdateres
Påminnelsen kommer denne gang i form av en fornyet Scirocco. (Les vår første test av den her). Dagens Scirocco selges riktignok ikke i Norge i dag - hvorvidt den kommer tilbake i oppdatert form vites ikke i skrivende stund.
Front og hekk er fornyet i forhold til bilen vi testet i 2008 og interiøret er blitt frisket opp, blant annet med mer utstyr enn tidligere. Motoriseringene er også blitt oppdatert, noe som blant annet var blitt nødvendig for å tilfredsstille de kommende EU6-kravene til utslipp som gjelder fra september i år.
Eksteriørbilder:
Vilter krabat
Den store gledessprederen vil utvilsomt bli R-modellen, som nå altså kan skilte med hele 280 hestekrefter, noe som vil gi den kompakte bilen nærmest eksplosive ytelser.
For vår del testet vi Scirocco med "GTI"-motor i 2009.
Jubileum
Det er betimelig at denne modellen kommer i fornyet utgave nå - Scirocco kom nemlig på markedet første gang for så lenge siden som i 1974.
Når den nå blir vist på Genève-utstillingen i mars er det altså et 40-årsjubileum som feires.
Sciroccos karrière, etter to generasjoner frem til 1992, hadde riktignok et langt opphold. Først ble den avløst av den relativt kortlivede Corrado - så var det ingenting frem til 2008 da det ble blåst liv i modellnavnet igjen.
Det anses som sannsynlig at den vil få en erstatter om et par - tre år.