Fornyelse av «glemte» Scirocco

Her er påminnelsen om at VW ikke bare lager Golf og Passat.

SPREK SELV STILLESTÅENDE: Scirocco motbeviser at VW nødvendigvis er traust og uspennende. Den fremstår visuelt like ung som ved fødselen. Foto: VW
SPREK SELV STILLESTÅENDE: Scirocco motbeviser at VW nødvendigvis er traust og uspennende. Den fremstår visuelt like ung som ved fødselen. Foto: VW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi minnes om at Volkswagen er mer enn Polo, Golf og Passat. Både Beetle, CC ("den pene Passaten", den spennende XL1 og - Scirocco, beviser at det er variasjon og kreativitet i hodene på gigantkonsernets ledelse, også innenfor selskapets "brød-og-smør"-merke.

VW forbereder også noe de kaller en "Sportsvan".

Måtte oppdateres

Påminnelsen kommer denne gang i form av en fornyet Scirocco. (Les vår første test av den her). Dagens Scirocco selges riktignok ikke i Norge i dag - hvorvidt den kommer tilbake i oppdatert form vites ikke i skrivende stund.

Front og hekk er fornyet i forhold til bilen vi testet i 2008 og interiøret er blitt frisket opp, blant annet med mer utstyr enn tidligere. Motoriseringene er også blitt oppdatert, noe som blant annet var blitt nødvendig for å tilfredsstille de kommende EU6-kravene til utslipp som gjelder fra september i år.

Volkswagen Scirocco - modellår 2014
Motor:Effekt:Endring:ForbrukCO2
1.4 TSI125 hk(+ 3 hk)0,54 l/mil125 g/km
2.0 TSI180 hk(+ 20 hk)0,60 l/mil139 g/km
2.0 TSI220 hk(+ 10 hk)0,60 l/mil139 g/km
2.0 TSI280 hk(+ 15 hk)0,80 l/mil187 g/km
2.0 TDI150 hk(+ 10 hk)0,41 l/mil107 g/km
2.0 TDI184 hk(+ 7 hk)0,43 l/mil111 g/km


Eksteriørbilder:


Vilter krabat

Den store gledessprederen vil utvilsomt bli R-modellen, som nå altså kan skilte med hele 280 hestekrefter, noe som vil gi den kompakte bilen nærmest eksplosive ytelser.

For vår del testet vi Scirocco med "GTI"-motor i 2009.

Jubileum

Det er betimelig at denne modellen kommer i fornyet utgave nå - Scirocco kom nemlig på markedet første gang for så lenge siden som i 1974.

Når den nå blir vist på Genève-utstillingen i mars er det altså et 40-årsjubileum som feires.

Sciroccos karrière, etter to generasjoner frem til 1992, hadde riktignok et langt opphold. Først ble den avløst av den relativt kortlivede Corrado - så var det ingenting frem til 2008 da det ble blåst liv i modellnavnet igjen.

Det anses som sannsynlig at den vil få en erstatter om et par - tre år.

Interiørbilder:


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer