Første hydrogenstasjon på plass

Fremtidsbyen Malmø fikk æren av å være først ute i Skandinavia med en offentlig hydrogenstasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Stadig flere bilprodusenter melder nå at de har utviklet prototyper som drives av brenselcelle-teknologi. Hvis utviklingen går like raskt i fortsettelsen, er det ikke umulig at de første produksjonsmodellene for massemarkedet er klare i løpet av få år.

Infrastruktur mangler

Det er imidlertid ikke nok at bilprodusentene klarer å utvikle effektive brenselcelle-motorer. I dag finnes det nemlig ingen infrastruktur for fylling av hydrogen, som er brenselcelle-motorenes drivstoff. Men nå er altså Skandinavias første hydrogen-stasjon åpnet i Malmø, byen som har satt seg som mål å bli Nord-Europas ledende miljø-by. Det var nettopp Malmø som sommeren 2001 ble valgt ut for lansering av Opels Zafira CNG, en bil som kan kjøres på komprimert naturgass (CNG=Compressed Natural Gas).

Elektrolyse via vindkraft

Malmøs nye hydrogenstasjon, som eies og drives av Europas største gass- og kraftselskap, Sydkraft, produserer faktisk hydrogen selv. Hydrogenet fremstilles via elektrolyse av vann og strømmen til elektrolysen hentes fra vindkraft. Spesielt stort er anlegget imidlertid ikke. Hydrogenstasjonen har foreløpig ikke kapasitet til å tanke mer enn 25 personbiltanker om dagen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer