- Vi starter salget umiddelbart. Den første bilen er Chery Arrizo 5e med rekkevidde på 379 km. Bilen har god plass og vi priser bilen til 299.900, sier Espen Kristoffersen hos bilimportøren RSA til Bilnytt.no (betalingstjeneste).
For bare én uke siden ble disse to kinesiske elbilene avslørt, på «besøk» i Norge.

Lovet 100 kW - får bare 46!
RSA satser nå stort på sitt fjerde bilmerke, kinesiske Chery. Mandag ettermiddag ble den første informasjonen om merket lagt ut på nettsiden Chery.no.
Men først - angående rekkevidden. Til nå har bilen kun fått offisielle NEDC-tall (den gamle snillere rekkevidde-standarden), som viser 401 km. Dette tallet vil bli justert ned, den dagen offisielle WLTP-tall kommer.
300 biler på vei
Ifølge Bilnytt har allerede den første båten med elektriske crossoveren Chery Arrizo 5e forlatt Kina, med kurs for Drammen. Og i oktober kommer de første 300 elbilene til Norge. I 2020 har RSA budsjettert med minst 1.000 solgte biler.
Norge blir det første landet som kun skal selge de elektriske utgavene av merket, som vil innfri mange av kravene nordmenn har til elbiler - bortsett fra hengerfeste.

- Elmotor: 122 hk
- Batteristørrelse: 54 kWt
- Rekkevidde: 401 km (NEDC)
- Mål (l/b/h): 4,58/1,83/1,5 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Bagasjerom: 460 liter
- Vekt: 1.545 kg
- Hengerfeste: -
- Ladetid: 7 timer
- Ladetid: 30-80 % - 30 min
- Batterigaranti: 8 år/160.000 km
Importøren har selv stor tro på Arrizo 5e, ifølge Bilnytt.
- Dette er et produkt vi har stor tro på. Det vil på mange måter sette en ny standard for familie-elbiler med 460 liter bagasjeplass, sier Kristoffersen til bransjenettstedet.

Tre modeller er klare
Importøren opplyser også at det blir etablert et norsk delelager for bilene, med en dekningsgrad på 98 prosent. Deler er bestilt og er på vei fra Kina til Norge.
I 2020 kommer Chery med to nye elbilmodeller. Den første blir SUV-en Tiggo4 (4,35 m), med samme motor som i Arrizo 5e. Mot slutten av året lanseres den første elektriske bilen med firehjulsdrift, med det foreløpig navnet Exeed (4,64 m). Dette er en SUV med plass til fem personer, men vil trolig også komme i en sjuseter-versjon.


- Seriøs aktør
Ifølge RSA er Chery det tredje største bilmerket fra Kina, med 753.000 biler i 2018, og den største bileksportøren (127.000 eksemplarer). 90.500 av de produserte var elektriske biler.
Her ser du Chery på lista over verdens største bilprodusenter.
- De er seriøse og ingen døgnflue. Vi kunne ikke funnet en bedre leverandør. Og det er typisk at Chery har vurdert det norske markedet gjennom flere år og har brukt veldig lang tid på å bestemme seg, sier Kristoffersen.


- De viser stor seriøsitet på viktige ting som typegodkjenning, internasjonale sertifikater og dokumentasjon, avslutter den ferske Chery-importøren.

Bilmerke må bytte navn - av åpenbare grunner
- Chery er et statlig eid kinesisk bilmerke som har vært på markedet siden 1999.
- Den første modellen var bygget på Seat Toledo.
- Produsenten har seks fabrikker i Kina og ti fabrikker i andre land.
- Chery har et personbilprogram og alle modeller skal elektrifiseres.
- Merket eksporterer i dag biler til land i Afrika, Asia samt til Albania, Aserbajdsjan, Hviterussland, Italia og Ukraina.
- Fabrikken har designavdeling og teknisk senter i Tyskland.
Importøren jobber nå med å bestemme hvilke forhandlere som skal få selge Chery i Norge.
