C5 Aircross er en av Citroëns viktigste modeller i Norge og har allerede vært på markedet et år med 1,2 liter bensin og 1,5 liter diesel med puslete 130 hester, samt en sprekere 1,6 liter bensin med 180 hester og en 2-liter diesel med samme effekt.

Nå kan den halvstore SUV-en bli enda mer fristende i Norge. Nå blir den nemlig tilgjengelig som ladbar hybrid. Den blir ikke billigere, men sprekere og gjerrigere, og du får 8-trinns automat med på kjøpet.

Billig og artig bil som skiller seg ut i mengden
Endelig ladbar
1,6-literen på 180 hestekrefter har nemlig fått følge av en elektrisk motor på 110 hk. Det gir en samlet effekt på 225 hk.
Alle andre motoralternativer vil forsvinne untatt diesel med automat i en utgave. Noen vil fortsatt ha den muligheten.
Fortsatt er det bare en forhjulstrekker for å holde prisen nede, men her får du en kvikk og gjerrig bil for pengene.
Med 13,2 kW batteri, sier Citroën at den skal klare 55 kilometer på ren strøm.

Du lader den full på 2 timer og 30 minutter med 7,4 kW lader.
Du får også fordelen av forvarming av kupeen og helelektrisk kjøring uten innblanding av bensinmotoren - med mindre du gir bånn pinne eller den går tom for strøm.
Mange vil dermed kunne kjøre helt elektrisk i hverdagen.
Bortsett fra at den egentlig bare drar på ett hjul om gangen, har den absolutt noe i terrenget å gjøre med sin 23 cm bakkeklaring.

Best komfort i klassen
Mens de fleste bruker sporty egenskaper og tøff linjeføring som markedsføring av hvor fortreffelige bilene deres er, gjør Citroën det motsatte.
Nå for tiden har de et designspråk som får fram morsfølelsen i deg. Bilene er «lubne» og polstres med bobleplast.

Etasjefronten med tre høyder med griller og to etasjer med lamper, gir et høyt SUV-uttrykk som skal beskytte familien. Og med C5 har de konstruert de kaller «progressive hydraulic cushions» som har hydrauliske stoppere både på dempernes kompresjon og dekompresjon, for å sikre myk komfort ved midtstilling.

Kan bli ekstremt billig elektrisk bybil
Når du også kan bestille komfortstoler med 15 millimeter tykkere skum i setet - og den i tillegg ruller på fransk gummi fra Michelin (Premacy 3ST) på 235/55R18, som må sies å være ballonghjul i 2018, kan vi bekrefte at de har lyktes ganske så godt med komfortbiten.

C5 Aircross er nemlig superbehagelig, og det forsterkes av et ganske hyggelig støynivå i bilen også. Selv om den krenger litt og kan virke litt løs i hekken dersom du utfordrer den, klarte den elgtesten under «Årets bil» i fjor med grei glans og feilet ikke før en fart på 75 km/t.
Sikker
I vår nødbremsetest, klarer bensinversjonen å bremse av seg selv fra en fart på 60 km/t. Det er også hva Citroën selv lover. Det er slett ingen dårlig bragd når grunnoppsettet er såpass mykt.

Det er rikelig med sikkerhetsutstyr med i prisen. Den har kollisjonsvarsler og aktiv nødbrems, holder deg aktivt mellom stripene og har stabilitetskontroll for tilhenger. Komfortutstyr som skiltgjenkjenning, ryggekamera og sensorer både foran og bak, samt bakkestartassistent, er på plass.

Sett den før? Suzuki Across
Testbilen har kamera i fugleperspektiv, adaptive lys og adaptiv fartsholder. Startprisen er ikke fastsatt, men blir med margin under 300.000 kroner og da får du med rikelig med sikkerhetsutstyr i prisen. Det viktigste er aktiv nødbrems opp til 30 km/t. Den er også tilgjengelig med nøkkelfri adgang og start- og parkeringsassistent.
Trang baki
Foran sitter vi som konger, I hvert fall i førersetet som er tilleggsutstyrt med 8-veis elektrisk justerbar stol. Passasjeren må nøye seg med manuell stol og jekk. Materialkvaliteten er såpass bra at det smyger seg inn en luksusfølelse. Som vanlig er det varsellyder for det aller meste og venter du for lenge med å adlyde ordre, høres det ut som bilen skal gå i lufta.
Midtkonsollen har et av verdens største oppbevaringsrom under armlenet, og har kjøling. Det er likevel plass til et par koppeholdere samt svær plass til mobiler foran girspaken.
Hanskerommet er derimot lite.
Digital
Du velger mellom fem mer eller mindre interessante temaer i det 12,3-tommer store instrumentpanelet og betjener stort sett resten av bilen med 8-tommeren i midten.

Test: Overrasker positivt på mye
Hybridversjonen får noen ekstra skjermvisninger, som batteriforbruk. Lading, hvor mye det er igjen på batteriet, energiflyt og en tynn stripe som viser hvor økonomisk du kjører.
Betjeningen blir ok når du venner deg til det. Radioliste og favoritter blar du deg gjennom på rattet - det er smart.
Baksetet er like mykt og deilig som forsetene, men voksne vil slite med beinplassen - og det er kort vei til takstolpen. Det hjelper ikke så mye at man kan skyve alle de tre nøyaktig like brede baksetene, fram 10 cm. Setene kan for øvrig også tas helt ut.

Vi blir vi gledelig overrasket når vi åpner den elektrisk betjente bakluka med foten og ser et bagasjerom på mellom 460 og 600 liter. Hybridsystemet stjeler 120 liter. Det er det høydejusterbare bagasjeromsgulvet fra fossilversjonene som er blitt borte.
Skiglade nordmenn får historiens største skiluke, siden de tre, akkurat like brede sitteplassene i baksetet, deles likt. Det vil si 33/33/33 delt bakseterygg.
Hardt marked
Du får den i to utgaver, Feel til 399.900 og Shine fra 229.900.
Shine inkluderer mørkere bakruter, komfortskum i setene, 8 veis elektrisk førersete samt manuell korsryggstøtte og justerbar høyde for passasjer.
Ellers må du betale for det meste. Mye klarer du deg uten, som f.eks, trådløs lader (1.200 kroner) Daschcam (3900 kr), Panorama Soltak (11.900 kroner), men ønsker du adaptiv fartsholder, parkeringsassistent med 360-visning, motorisert bakluke med fotsensor, avtagvart hhengerfeste og 7,4 kW ladehastighet, koster dette henholdsvis, 4,900, 5,900, 4.900 9.900 og 3.900. Altså 30.000 opp oppå shine. Da havner vi på 460.000 kroner og smilet tørker en smule.
Da kommer konkurrentene farlig nær. De mest nærliggende i forhold til effekt er Ford Kuga ladbar hybrid og Toyota RAV4 som begge er forhjulstrekkere og som har startpris bare 9.000 og 23.000 over.
Allerede om et drøyt halvår blir det mulig å få Skoda Enyaq fra 350.000 kroner, og flere vil følge.
Men velger du denne, vil du garantert ha den mest komfortable skyssen.
Citroën C5 Aircross Hybrid
Bensinmotorr: | R4, 16V, bensin Turbo |
Girkasse | 8-trinns Automat 4wd |
Slagvolum: | 1598 ccm |
Effekt - o/min : | 180 hk / 5500 |
Dreiemoment - o/min: | 250 Nm / 1750 |
Elmotor foran: | 110 hk / 320 Nm |
Batteri: | Litium-Ion 13,2 kW/t |
Systemeffekt | 225 hk /360 Nm |
0-100 km/t: | 8,7 sek |
Toppfart: | 225 km/t - 135 km/t |
Forbruk: | 0,18 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 32 g/km |
Tankvolum: | 43 liter |
L/B/H: | 450/186/165 cm |
Akselavstand: | 273 cm |
Dekkdimensjon: | 235/55/R19 |
Bagasjerom: | 460/1510 liter |
Egenvekt: | 1845 kg |
Hengervekt: | 1300 kg |
Pris fra kr.: | 390.000,- |
Pris Testbil: |
Testresultat
Citroën C5 Aircross Hybrid
Komfort, støynivå, mateialvalg, bagasjerom, bra elg- og nødbremstest.
Liten plass i baksetet i forhold til størrelse.